Drømmer om verdensrekord

Jeg har nå to uoffisielle norgesrekorder og det hadde vært veldig stas å klare det ultimate som strongman.

Jeg har trent aktivt strongman i litt over tre år og før det på treningsstudio i to år. I ung alder begynte jeg naturlig nok med fotball og håndball. Jeg har alltid vært veldig glad i det meste av fysisk aktivitet, men fant fort ut at hverken fotball eller håndball var noe for meg. Jeg har nok aldri vært en veldig god lagspiller i sport og følte fort på at de andre på laget tok kampene litt mer seriøst enn det jeg gjorde.

steig2

Da jeg i en alder av 14 år fant et sett med manualer, begynte ting å falle litt mer på plass. Jeg begynte å trene smått for meg selv på gutterommet nesten hver kveld før jeg la meg. Push-ups, sit-ups og selvsagt bicepscurls. Da tiden var inne for å begynne å trene på ett treningssenter fikk jeg enda mer gnist for styrkesport og bygging av muskler. Det tok ikke lang tid før jeg fikk høre om KST (Kristiansand Strongteam).

Kort etter sto jeg i «Kjelleren» på Nodeland og løftet Apollon’s axle, atlassteiner og stokker. Derfra har det sakte men sikkert gått oppover for meg. Jeg passet naturlig nok inn i vektklassen under 80 kilo og jeg deltar fremdeles i minus 80 i dag. Jeg er 176 centimeter høy, og veier 86-87 kilo til vanlig. I konkurranser pleier vekta å være på 79,9 kilo.

Jeg deltok på mitt første NM i 2014 og fikk en 4. plass, året etter ble det en 3. plass og i fjor greide jeg en 2. plass så presset er dessverre ganske stort i år. Jeg har for tiden to uoffisielle norgesrekorder, den ene er i Yoke for maxvekt 3 meter med 382 kg og den andre Apollon’s axle 140kg. Yoke er en øvelse der du skal gå med en slags ramme på ryggen og Apollon’s er en øvelse der en tykk aksel skal løftes fra bakken og over hodet.

steig1

Jeg prøver å holde meg til fire-seks treningsøkter i uken. Det varierer litt hvilken periode jeg er inne i. Trener jeg mye teknikk, kan jeg trene oftere, men trener jeg veldig tungt, blir det ikke så høy frekvens. Som strongman har jeg nok min største fordel i øvelser der det blir brukt mye bein og kondisjon. Jeg har vanskelig for å gi meg og kan konkurrere i ganske mange timer uten å bli særlig sliten. Men jeg kunne gjerne hatt mer av den virkelig råe styrken som mange av mine konkurrenter har.