Innledende omganger begynte for Lindefjell med en andreplass i første omgang, etterfulgt av to heatseiere. Poengsummen kvalifiserte til B-finale, hvor han tok atter en heatseier som førte ham videre i den gjeve A-finalen. Lindefjell holdt farten oppe, men hadde ikke sjanse i havet mot landets raskeste bilcrossfører – Petter Leirhol (NMK Valdres). På andreplass finner vi en av hjemmeførerne Robin Bakke (NMK Trøgstad).

Se video fra premieutdelingen her:

For Lindefjell var dette nok et bevis på at han enda ikke er ”for gammel” for bilcrossen. Forrige gang Lindefjell stod på pallen i en bilcrosslandsfinale var i 1994 – også den gang på tredjeplass, via B-finalen.

Morten Lislevand i ”Parc fermé” like etter målgang i F-finalen. Foto: Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Morten Lislevand er vår andre mann i finalen. Poengsummen fra innledende omganger kvalifiserte til F-finalen hvor Lislevand kjørte inn som nummer fire. Lislevand fikk dermed ta imot velfortjent heder og ære på banketten – hvor han også ble tildelt pokalen for 29. plass i seniorlandsfinalen.

Frode Kallhovd tar ledelsen ut starten. Foto: Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Hit men ikke lengre: Det holdt akkurat ikke til finaler for Frode Kallhovd (39. plass) og Mikal Narvestad (40. plass). Kallhovd gikk hardt ut – med heatseier i første omgang. I andre omgang tok han seg en tur ut mot travbanen i det svingen ble noe breiere enn først planlagt. Her forsvant mye tid og mellomrommet til de andre i heatet ble for stort. Narvestad fikk også problemer i etterkant av en påkjørsel men fikk med seg en suveren heatseier på merittlisten.

Mikal Narvestad (nærmest) legger klampen i bonn for å komme godt ut i starten. Foto: Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Store skuffelser: For de resterende sjåførene i NMK Kvinesdal var det rimelig stang ut fra begynnelse til slutt. Det er nesten vanskelig å finne ord for skuffelsen som vanker når bilene på ulike vis velger å takke for seg. Det ligger utallige timer med arbeid og innsats bak slike konkurransedyktige biler som kreves for å hevde seg i landsfinalen. Sigurd Erik Egeland var den første av sjåførene som kunne tre ut av kjøredressen. Den lille raketten av en Opel tok ledelsen allerede fra starten av, lite hjalp det likevel når både farten og pedalene forsvant under føttene til Egeland. Det skulle senere vise seg å være clutchen som hadde eksplodert.

Simen Narvestad ratter av gårde i sin BMW, vel u-viten om hvordan løpet vil utarte seg. Foto: Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Også Simen Narvestad fikk problemer med det som lå an til å være en av favorittbilene. Først og fremst fungerte ikke bensinpumpa som den skulle, deretter ble Narvestad påkjørt i svingen vis-a-vis med alternativsporet. I neste omgang hadde man overhalt det som kunne overhales men motoren var blitt ”sur” og ville ikke starte i det Narvestad skulle kjøre fra oppstillingen til startplata. I tredje og siste innledende omgang gav han alt og mere til. I samme sving som Kallhovd tidligere hadde vært nært opp mot travbanen, tok Narvestad altså en noe lengre snarvisitt. Det var trolig på vei ned igjen det gikk galt, for etter et langstrekk var det bom stopp i betongen med brann i motoren og sprekk i motorblokka.

Sigurd Erik Egeland holdt klar ledelse så lenge det varte. Foto: Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Takker for støtten: Først og fremst må vi få takke NMK Trøgstad for et utrolig flott og vel gjennomført arrangement. Dernest må vi i NMK Kvinesdal få takke alle som stiller opp på alle mulige måter, og som heier frem de lokale heltene – som løp etter løp – hevder seg i toppen av de ulike klassene. Vi er så utrolig stolte over å vise frem de lokale utøverne våre og samtidig kunne konstatere at NMK Kvinesdal er en klubb i vekst – som aldri går ubemerket hen, selv ikke på storløpene.