ULLENSAKER: Egeland sliter litt med å finne de riktige ordene for å beskrive denne helga. Teamet reiste til Gardermoen med et håp om A-finale og kunne altså dra hjem med en optimal fangst.

Helga startet imidlertid litt dårlig på treningen da Egeland ødela høyre fram-demper på den gule Mazda-en. Det var ikke mulig å skaffe ny ettersom disse demperne ikke er vanlige lagervarer. I første kvalifiseringsrunde dro han likevel starten og kjørte inn til bestetid, til stor glede for alle i teamet. I de neste tre kvalifiseringsrundene så han seg aldri tilbake og dro alle startene og satte følgelig bestetid i alle kvalifiseringsrundene.

Sigurd Erik Egeland gjorde reint bord under helgens 2.NM runde i rallycross. Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Med full poengscore sto Egeland i beste startspor i A-finalen. Atter en gang dro den knallgule Mazda RX7-en av gårde på startstrekka. Egeland var først inn i første sving og holdt ledelsen fra start til mål. Det er sjelden at Egeland tar til tårene, men søndag ettermiddag var det ikke mulig å holde tilbake. En ydmyk sjåfør møtte teamet etter finalen og utrykte stor takknemmelighet ovenfor alle som hjelper til, teamet og sponsorene.

Selv om de er konkurrenter på banen er klubbkollegene i NMK Kvinesdal, Per Magne Røyrås og Sigurd Erik Egeland gode kamerater. Røyrås kjempet seg opp fra C-finalen og kjørte inn til fjerdeplass i A-finalen. Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Ekstra moro var det å kjøre A-finale sammen med teamkamerat og tredjeplassinnehaver Stian Søsæther fra NMK Egersund, som kjører en nærmest identisk Mazda RX7 i fargen «racerbilgul». I A-finalen kjempet også fjerdeplassinnehaver og klubbkamerat Per Magne Røyrås med sin Mazda RX8, etter å ha kjempet seg opp fra C-finalen.

Lørdag var flere av sponsorene til Egeland Motorsport invitert til middag i teltet og kunne etter egne vurderinger ikke ha fått en bedre dag sammen med teamet. Foto: Anne Beth Mål Arntzen