Da vekta viste tresifret, tok Helene Thorkildsen (37) fra Lyngdal grep om kostholdet og sin inaktivitet. Nå trener hun jevnlig to til tre ganger i uka og går mye turer. Bildene er tatt henholdsvis i 2012 og i fjor sommer. Da vekta viste tresifret, tok Helene Thorkildsen (37) fra Lyngdal grep om kostholdet og sin inaktivitet. Nå trener hun jevnlig to til tre ganger i uka og går mye turer. Bildene er tatt henholdsvis i 2012 og i fjor sommer. Foto: Privat

Endelig noe som funker for meg!

Jeg har slitt med overspising og brukt kroppen min som søppelkasse for usunn mat og dårlige følelser. Men etter mye prøving og feiling har jeg funnet en livsstil som virker.

Min historie er dessverre ikke unik. Man hører utallige mennesker snakke om hvordan de har strevd med vekt og mobbing i barndommen. For meg har min overvekt jammen ikke vært lett, jeg hadde ikke «riktig» form og fasong. Mye av det gjorde sitt til at jeg ikke trivdes på barneskolen og i idretten.

Speideren og friluftslivet var imidlertid en frisone. Der hadde vi lik uniform, og vi måtte jobbe sammen for å nå våre mål. Vi fikk plass til å være oss selv og vi fikk mye mestringsfølelse av å være ute og gå løs på nye oppgaver. Vi lærte og tok på alvor de gode verdiene i speiderloven som blant annet sier at vi skal være en god venn, ærlig, pålitelig, hensynsfull og hjelpe andre.

Jeg hadde ikke «riktig» form og fasong.

Som tenåring begynte jeg som sykkelbud for Fædrelandsvennen to timer hver dag etter skolen og hver lørdag. Jeg fikk god kondisjon og muskler av all denne syklingen. Jeg følte meg bedre og ble smalere og fikk en fin ungdomstid. Dette har gjort til at jeg i dag alltid har det bedre når jeg trener jevnlig.

Dårlig selvfølelse

I årene etter jeg var ferdig utdannet kokk gikk vekta mi mye opp og ned, men i begynnelsen av 20-årene ble jeg stor. Jeg bikket 100 kilo og min 170 centimeter lange kropp begynte å krangle, jeg verket mye og hadde lite overskudd til trening og friluftsliv. Jeg hatet virkelig kroppen mi og det ble mye stress i jobben som kokk. Kostholdet besto for det meste av pasta og pizza siden jeg jobbet på en italiensk restaurant. Jeg slet også med overspising i perioder. Jeg brukte kroppen min som søppelkasse for rester på kjøkkenet og hadde konstant mat i munnen.

Vekt var stadig et tema og selvfølelsen var skikkelig dårlig. Jeg prøvde pulverdietter, gikk ned i vekt og gikk opp igjen med renter. Det var slankekaffe og diverse slankepiller. Jojoslanking fra måned til måned. Ei på jobben fortalte meg så om lavkarbokosthold og hvordan man går ned i vekt lett som bare det.

Jojoslanking

Vi startet opp med dette kostholdet umiddelbart og hadde støtte i hverandre. Wow, for en effekt dette hadde på kroppen! Trening og friluftsliv kom tilbake i livet mitt. Jeg klarte å holde meg til dette kostholdet en god stund, men siden jeg spiste annerledes enn andre og familien min, gjorde det det vanskelig i sosiale sammenhenger og etter hvert begynte jeg å overspise karbohydrater og falt tilbake til gamle spisemønstre. Jeg raste opp i vekt like fort som jeg gikk ned, om ikke fortere.

Wow, for en effekt dette hadde på kroppen!

På denne tiden kunne vekten variere med 10-15 kilo fra måned til måned. Jeg vekslet mellom overspising og å sulte meg. Det var strevsomt for kropp og følelser. Jeg følte jeg visste hva som skulle til, men klarte ikke å holde en stabil vekt. Jeg trente bra i perioder og elsket det nye badelandet der venninner og jeg gikk på morgensvømming før jobb.

Ute på en av mange skiturer sammen med min samboer. Dette er fra julaften i fjor. Foto: Privat

Etter så mye prøving og feiling lærte jeg mye om meg selv. Hver gang jeg falt, lærte jeg noe nytt som tok meg et steg nærmere der jeg er i dag. Veien har vært drøy til tider. Når man endelig føler man har funnet «oppskriften», gleder jeg meg til å bli slank og at kroppen skal kjennes silkemyk. Sommerkroppen 20?, her kommer jeg. Mange brutte løfter og tusenvis av «om bare jeg gjør sånn eller sånn», skal livet bli perfekt på alle måter.

Etter hvert begynte jeg å skjønne at vi er komplisert satt sammen, vi er mer enn kalorier inn og kalorier ut. Mitt kosthold har de siste fem årene bestått av ren mat som kroppen kan ta nytte av. Mat som gir meg den næringen jeg trenger og et stabilt blodsukker som gjør at jeg holder overspisingen, om ikke direkte sjakk matt, sånn tålig i sjakk. Tidvis faller jeg av lasset og kan i perioder slite med min spisevegring. Jeg vet ennå ikke om man kan bli helt frisk fra en spiseforstyrrelse, men med et balansert og persontilpasset kosthold er alt mye bedre. Nå veier jeg nok 10 kilo mer enn den gangen jeg klarte å gå ned 30 kilo på strikt keto-diett, men jeg føler meg sunn og frisk.

Jeg vet ennå ikke om man kan bli helt frisk fra en spiseforstyrrelse

Fra gjesterom til treningsrom

Jeg trener jevnlig to til tre ganger i uka og går mye turer, for det er det jeg liker best. Nå på vinteren går samboeren og jeg mye på ski. Friluftslivet med sekk på ryggen og fiskestangen i hånden er fortsatt en sentral del av livet mitt. Lidenskap gjør aktivitet til den største glede. Jeg har overskudd til å gjøre det jeg liker. Jeg bruker fortsatt en personlig trener innimellom for å holde meg motivert til variert trening i hverdagen. Det koster litt, men jeg er villig til å investere i helsen min. Det er dyrt med dårlig helse og medisiner også.

Hjemmegymmen blir flittig tatt i bruk. Foto: Privat

Hjemme har vi gjort et gjesterom om til treningsrom. Det er ikke mye man trenger for å komme i gang med trening hjemme. Strikk, slynge, en billig tredemølle, romaskin og en multigym kjøpte jeg brukt via kjøp og salg grupper og finn.no. Det kostet ikke stort. Her på hjemmegymmen er det variert og gøy å trene hele året. Men helst går jeg ut i naturen. Minimum 30 minutter høy puls på en dag er minstemålet, men oftest blir det mye mer.

Minimum 30 minutter høy puls på en dag er minstemålet, men oftest blir det mye mer.

Ofte undrer jeg på om vi er blitt en gjeng late tv-slaver som nekter å gå ut av komfortsonen? Reisen min gjorde meg nysgjerrig på kosthold og næring. Hvorfor er det så mange i Norge som sliter med vekten og fordøyelsen? Nær 70 prosent av den norske befolkning er overvektig. Hvordan er det blitt slik?

Vil hjelpe andre

Da jeg oppdaget studiet i kostholdsveiledning hos Tunsberg medisinske skole, fikk jeg lyst til å lære mer om hvordan mat virker ulikt på ulike personer avhengig av gener og livsstil. Studiet avdekker også hvordan den kommersielle matvareindustrien gjør oss både overvektige og syke gjennom å tilby prosessert og næringsfattig mat.

Her lærte jeg enda mer inngående å sette sammen et kosthold som bedrer fordøyelsen, stabiliserer blodsukkeret og gir kroppen den næringen den trenger. For meg og for alle andre som sliter med mat og vekt betyr det veien til et nytt liv med mer energi og bedre livskvalitet

Nå jobber jeg deltid i sørlandsfirma Vitamhelse startet av gründer Linn Kristin Braenden. Vi er et flott team med kostholdsentusiaster som jobber målrettet med å hjelpe mennesker med å forstå hvordan maten vi spiser påvirker kroppen. Det er mest vektproblematikk, men det er også kunder som har kranglete kropp med betennelser og smerter. Mange blir overrasket over at kroppen blir lettere og smalere når den får riktig næring. Overraskende mange sliter daglig med f.eks. magesmerter som legene ikke kan hjelpe dem med, for de finner jo ingenting galt.

Kokkelering tilbake i 2016. Foto: Privat

I tillegg er det mange som sliter med angst, depresjon og mye søvnproblematikk. Her kan et næringstett tilpasset kosthold i tillegg til tankemønster og gode vaner være virkelig av betydning. Vi er alle laget av det samme materialet, men er langt fra like. Vi har forskjellige miljøfaktorer, gener, psyke, fysikk, helseutfordringer osv.

Mine tips til deg er:

* Ha alltid en plan om hva du skal spise 

* Planlegg hva, når og hvor du skal trene dagen etter

* Gjør det til en vane å drikke mye vann.

* Fjern en time fra TV-tiden din og bruk den til å være i fysisk aktivitet.

* Finn en type aktivitet som gir deg glede

* Fjern fristelser i skuffer og skap

* Finn dine fallgruver og vær oppmerksom på dem

* Lag mat fra bunnen av, unngå halvfabrikatene og ferdigmat.

* Sett deg et tidsbestemt hovedmål som du deler inn i flere små delmål.

* Finn noen som kan støtte deg når du trenger det.

* Ikke gi deg, det er det som kjennetegner vinnere.

Les også:

– Treningen har gitt meg et nytt liv