Den franske og den britiske Porsche Cup’en hadde i helgen slått seg sammen, og 61 biler stilte til start i forløpet til 24-timersløpet på Le Mans i Frankrike. Roar Lindland var eneste norske deltaker på Le Mans i helgen, og han fikk det ikke helt til under kvalifiseringen.

-Vi var uheldig under kvalet. Det ble rødflagg og gulflagg flere ganger, så mine beste runder ble ødelagt. Derfor startet jeg som nummer 24 av samtlige biler i feltet, forklarer 39-åringen fra Lyngdal.

Også i løpet skulle Roar få problemer, og denne gangen var det bilen som ikke gikk som den skulle.

-Det lyste varsellamper, servoen sviktet og da jeg kom i mål døde bilen helt. Heldigvis klarte jeg å fullføre, og løpet ble bra.

Foto: Foto: Alexis Goure.

Roar kjørte nemlig mesterlig på den over 13 kilometer lange banen, og kjørte seg opp fra en 24. til en 14. plass totalt. Dermed ble han også nummer tre blant B-førerne i det franske mesterskapet.

-Det å være på pallen både i Monaco og Le Mans er stort. Her var det 300 000 tilskuere rundt løypa, og hele Porsche-ledelsen var på plass. Så til tross for litt problemer er jeg veldig fornøyd. Det var 35 deltakere i B-klassen og førere fra 15 nasjoner til start.

Det neste løpet for Roar Lindland er på Dijon den 1. og 2. juli, hvor nye runder i det franske mesterskapet går av stabelen. Derfra går turen rett til Red Bull Ring og neste løp i Porsche Supercup.

Roar Lindland (39) fra Lyngdal kan se tilbake på en lang karriere som bilsportsutøver. Han startet med bilcross og rallycross, og vant senere Norgescupen i racing. Han har også vunnet Porsche GT Cup i Sverige og kjørt STCC. De siste årene har han kjørt Porsche internasjonalt, og skal i 2017 kjøre både Porsche Mobil 1 Supercup og Porsche Carrera Cup France. Roar deltar i den såkalte B-klassen.

A-førerne er unge helprofesjonelle førere som lever av racing, og som har litt andre forutsetninger enn B-førerne med proffere team og mer testing. I B-klassen har førerne gjerne en annen jobb i tillegg, er noe eldre, og har ikke muligheten til å stille like godt forberedt som A-førerne