Jeg har alltid hatt en stor interesse for motorsport. Det begynte med at jeg satt og så på Martin Schanche og Ludvig Hunsbedt som kjørte rallycross på Lyngås. Senere var det Petter Solberg i Subaru og rally-VM som var det store. Det var Petter Solberg hele livet mitt handlet om i noen år på begynnelsen av 2000-tallet. Da var jo selvfølgelig den store drømmen å bli verdensmester i rally.

Lærte av bilspill

Motorsport-interessen førte også med seg at en entusiasme for bilspill. Det bruker jeg fortsatt mye tid på. Muligens til litt frustrasjon for mamma, da hun nok mente at lekser og frisk luft var noe jeg burde brukt mer tid på noen ganger. Men i bilspillverdenen lærte jeg meg det som handler om sporvalg og riktig bremseteknikk inn mot svinger osv. Når vi da noen ganger i min oppvekst reiste til Evje for å kjøre go-kart, var jeg som oftest den raskeste av mine kompiser. De skyldte på at jeg var liten og lett, men jeg mener fortsatt den dag i dag at det var fordi de ikke kunne kjøre.

Etter hvert som årene har gått har man jo drømt om å kjøre noe selv, men det er jo som kjent ikke billig med motorsport og med en far som har jobbet med bank og regnskap så var vi lært opp til at man må bruke penger fornuftig. Da passet det liksom ikke helt å begynne med motorsport, så det ble med drømmen og bilspill.

Ble med som kartleser

I 2013 ville en kompis begynne med rally og jeg ble med som kartleser. Vi kjørte noen utvalgte rally i årene som fulgte og jeg kjente at lysten til å sitte bak rattet og kjøre selv var meget stor. Det var racing jeg så for meg at ville passe best for meg, da jeg alltid har vært bedre til å kjøre spor og ikke sladde. Jeg begynte å følge med på nettet etter biler for salg, men markedet er ikke så stort og jeg ville ha en bil som det var mulig å vinne med.

En dag i slutten av september 2015 lå det en liten annonse på Facebook med NM-vinnerbilen i GT3 for salg. Det var lite info i annonsen, så jeg sendte en melding med en gang med spørsmål. Ei uke, noen meldinger og telefonsamtaler senere var bilen kjøpt og jeg hadde en bil som kunne vinne NM. Nå var det bare opp til meg hvor bra dette skulle bli.

Noen uker senere var det to dagers trackday-arrangement på Rudskogen og jeg bestemte meg for å reise opp der og få testet bilen. Etter rett over 100 runder fordelt på to dager følte jeg meg veldig komfortabel med bilen. Da var det bare å begynne å tenke på NM-sesongen 2016.

Min første pallplass. Racing-NM på Vålerbanen i strålende sol i 2016. Foto: Foto: Racefoto.

Jeg var i tvil på hva jeg kunne ha som målsetning siden jeg aldri hadde kjørt noe før, men jeg følte at jeg burde klare å henge med på rundetider ganske fort etter det jeg fikk ut av den testen på Rudskogen. Jeg hadde ingen idé på hvordan jeg ville prestere i et startfelt med biler og skulle kjøre førstemann til mål. Min ambisjon var å komme til mål i alle løp og mot slutten av sesongen være med i kampen om pallplasser i enkelt løp og ta dette som en læresesong.

Vellykket debut

6\.-8. mai 2016 var det klart for første løp på Vålerbanen. Jeg hang greit med på tidene på treningene og etter kvalifiseringen hadde jeg kjørt inn til 3. startspor til mitt første løp. Langt over mine forventninger.

Starten gikk og jeg tok det litt forsiktig de første rundene og tapte noen plasser, men jeg hang greit med i kampen om pallplass. Mot slutten av løpet var det noen biler som kjørte av banen og da jeg krysset målstreken var det som andremann i mitt aller første billøp! I det andre løpet startet jeg i 5. startspor og fullførte på 5. plass. I det tredje løpet hadde jeg 2. startspor, tok starten og ledet løpet. Jeg ble presset hardt av en konkurrent de siste rundene og det var vel nervene som tok meg på siste runden og jeg gjorde en liten feil i en sving og da smatt det ei blå Porsche forbi og det ble enda en 2. plass.

Se video av NM-løpet her:

Jeg var meget oppgitt over meg selv med en gang på grunn av den dumme feilen, men etter en liten stund var det glemt og jeg var overlykkelig etter en fantastisk start på min første sesong. Etter at poengene var telt opp sto jeg også som leder av NM etter første av totalt fem helger.

Vant NM

Etter jevn og god kjøring resten av sesongen endte vi med ti pallplasser på 15 løp og seier i NM totalt med 14 poengs margin. En slik debutsesong hadde jeg aldri drømt om at jeg skulle klare å få til. 3. desember 2016 sto jeg på scenen foran 650 personer på bilsportgallaen og mottok gullmedaljen for NM-sesongen. Det var et stort øyeblikk.

Topp tre i NM GT3: Per Öyvind Seeberg, jeg og Ole William Naersnes. Foto: Foto: Racefoto.

Nå er 2017 sesongen nylig startet og nå har jeg gått fra og være debutanten ingen vet noe om til å være tittelforsvarer. Det er en situasjon som jeg ikke hadde helt trodd at jeg skulle være i for et år siden, men jeg skal vel klare det også.

Første NM-løp i år går 12-14. mai på Vålerbanen, men jeg startet sesongen i Danmark sist helg. I den danske Special saloon car-serien har jeg i år tenkt å kjøre noen utvalgte løp for å få mer løpstrening.

God sesongstart

Det var noe jobb som måtte gjøres med bilen før årets sesong og det hadde jeg jo selvfølgelig drøyd i det lengste med å begynne på. Dermed ble mye av påsken feiret i garasjen. Med god hjelp fra min bror var vi ferdig pakket og klare klokken 03 natt til fredag. Klokken halv seks fredag morgen reiste vi for å ta ferja ned til Danmark. Bilen fungerte feilfritt og jeg fikk det også til å stemme og klarte å hevde meg nesten helt i toppen.

På tredjeplass i sesongåpningen i Danmark sist helg. Foto: Foto: Privat.

To 3. plasser og en 4. plass endte det med. Jeg vil si at det siste løpet er nok det beste løpet jeg har kjørt i mitt liv selv om resultatet ikke viser det helt siden det bare ble en 4. plass, men grunnet en bil som kjørte på meg, ødela det sjansene for en pallplass.

Jeg håper at dette bare er starten på mange år med motorsport for min del. Drømmen er å kunne leve av det en gang i fremtiden. Veien dit er lang og trang, men alt er mulig bare man ønsker det høyt nok.

Jeg håper på mer moro med denne bilen fremover! Foto: Foto: Privat.