Vi oppdaterer våre Facebook-sider, vi posterer bilder på Instagram, vi twitrer og vi er på Snapchat. Vi presenterer våre liv som en polert reklamefilm. Alle kjedelige øyeblikk er visket ut, all usikkerhet er borte, de morsomme øyeblikkene er redigert og kun de mest attraktive menneskene får være med i vår feed. Hvor vellykket vi er baseres på antall likes.

Les også: En uke i oktober

Jeg har studert media og kommunikasjon, og jeg er imponert over hvor flinke vi alle er til å “brande” oss selv. Alle presenterer et ytre image av seg selv, slik vi ønsker å bli oppfattet. Jeg presenterer meg på Facebook som en aktiv sosial filmskaper med et sunt verdigrunnlag. Andre presenterer seg selv som atleter, globetrotter, akademikere eller andre spennende personligheter.

Les også: Hollywood-Volda tur/retur

Dette bildet vi presenterer er slik vi ønsker å fremstå, men det er ikke alltid slik vi føler oss. Det er bak fasaden det skjer. Tristhet, sårhet, ensomhet, bitterhet blir sjeldent delt på sosiale medier. Ekte medmenneskelighet finner du ikke her, det må oppleves i den virkelige verden.

Det går nå en god film på kino, “En mann ved navn Ove,” som jeg vil anbefale. Her ser vi hvor viktig det er å virkelig se hverandre, hvor viktig det er å bry seg.

Det er fint å ønske god jul på sosiale medier, men mye bedre å se hverandre i øynene. Løft blikket opp fra skjermen og vis verden hvem du virkelig er.

God jul!

Les også: Hvor er medfølelsen?

Frank Mosvold (50) er oppvokst i Kristiansand. 19 år gammel dro han til USA for å studere økonomi. Han jobbet som skipsmegler i New York og London i fire år, før han slo helt om og dro til Hollywood for å studere film. Han er film- og tv-produsent og har skapt populære animerte tv-serier, som Hubert og Elleville Elfrid.