Arendal-bosatte Kjell Moan (58) har skrevet dette innlegget. Arendal-bosatte Kjell Moan (58) har skrevet dette innlegget. Foto: Palla

Trening med mening

Trening og terping kan være kjedelig hvis man ikke finner den rette motivasjonen.

En gutt jeg kjenner syns det er kjedelig å trene.

Han spiller fotball og er et talent.

Han er kvikk i bevegelsene, har raske retningsskifter, god ballkontroll, jobber bra, har blikk for spillet, skyter godt. Og elsker å drible.

Men nå synes han det er kjedelig å trene.

Jeg har aldri vært tilhenger av å skylde på treneren, og dessuten er treneren hans tidligere landslagsspiller og meget dyktig.

Sett med mine øyne er det ikke treningene det er noe galt med.

Så hva er da problemet?

Jeg er selv håndballtrener for samme målgruppe, og vet at de unge spillerne må holdes i ørene og at det må skje noe hele tiden.

Men det gjør det jo på fotballtreningene også.

Er det øvelsene som er kjedelige da? Sett bort i fra at det er to forskjellig idretter, så er både fotballtreningene og mine håndballøkter temmelig likt organisert.

Den eneste betydelige forskjellen er selvfølgelig at håndballen foregår i en liten gymsal, og fotballen ute på feltet.

Sånn sett er det mindre rom for surr hos oss.

Og gutten jeg nevner er en av de som også surrer, så han kan ikke skylde på de andre.

Slik kan det være for oss som trener på et treningssenter også.

De jeg veileder har full tillit til meg og gjør som jeg sier, stoler på at det jeg setter opp vil gi de resultatene de er ute etter.

Noen øvelser fremstår som kjedelige, og det er ikke like lett å motivere seg hver gang.

Men de er voksne, og skal i utgangspunktet «skjønne mer».

Man må bare stole på at det treningsopplegget man har fått (eller burde skaffe seg) er tilpasset ditt nivå og målsetning/behov.

Men det hender jeg bytter øvelser hvis de er vonde, for vanskelige, eller rett og ikke fungerer.

For trening og terping kan være kjedelig hvis man ikke finner den rette motivasjonen. Og den kanskje viktigste motivasjonen er at man føler at man lykkes med det man gjør.

Men hva annet er det vi gjør på et gym enn å terpe.

Vi får et program, forhåpentligvis, og gjør nøyaktig det samme uke etter uke.

Etter et stykke tid, helst innen to måneder, bør man få et nytt program.

Og så er det samme visa om igjen.

Og slik er det med all type trening.

Det er gjentagelse på gjentagelse.

Intervaller.

Repetisjoner.

Bakke opp og bakke ned.

Terping.

Fordi det gir resultater.

Og mestringsfølelse.

Utfordringen er å få gutten til å forstå det.

Og mange voksne.

Les flere innlegg av Kjell Moan her