MANDAL: Forestillingen handler om glad, sint, fortvilet og lykkelig kjærlighet, formidlet gjennom to sterke, men svært så ulike kvinneskikkelser – Arne Garborgs «Haugtussa» og Victor Hugos «Esmeralda».

– Jeg har lenge ønsket å forene min franske og norske musikalske verden, sier Laila Thortveit, som er oppvokst på Iveland – men har bodd og jobbet i Frankrike i over 20 år.

HUN ER UTDANNET i Milano og Paris. Hennes sangpedagog i Italia, Loretta Corelli, underviste en periode også den verdenskjente tenoren Andrea Bocelli. De siste årene har hun hatt mange konserter i Frankrike og rundt i Europa.

Thortveit har sunget «Venus» i Orpheus i underverdenen, «Baronessen» i Pariserliv og «Arsena» i Sigøynerbaronen av Johann Strauss. I Padova hadde hun rollen som «Gilda» i Rogoletto av Verdi.

MEN DA koronapandemien traff den franske kulturscenen med full tyngde i fjor vår, valgte Thortveit å returnere til Norge.

Nå er hun på turné med en ny oppsetning – med støtte fra Kulturrådet.

– Etter å ha holdt flere konserter basert på en note- og musikkolleksjon som jeg oppdaget i Victor Hugos hus på Place des Vosges i Paris, fant jeg endelig bindeleddet til Norge – nemlig Arne Garborg, forteller Laila Thortveit.

GARBORG VAR svært fascinert av den store franske forfatteren, og deltok til og med i hans begravelse.

– Jeg spant videre på ideen om å lage en kjærlighetsmiks basert på tekster av de to. Valget av «Haugtussa» og «Esmeralda» var åpenbare, sier Thortveit.

Foto: Sveinung W. Jensen

«Haugtussa» regnes som et hovedverk i norsk nasjonallitteratur. Flere av diktene er tonesatt av Edvard Grieg. «La Esmeralda» er en opera i fireakter komponert av Louise Bertin. Librettoen er skrevet av Victor Hugo.

– I stykket veksler jeg mellom å være i de norske skoger og Paris. Variasjonen er også ekstrem musikalsk. Jeg tror mange vil kjenne seg igjen. Vi har jo alle opplevd kjærlighet på ulikt vis, sier Thortveit.

HUN KALLER SEG «dramatisk og lyrisk sopran». Stemmen hennes kan være både dramatisk og myk.

I «Haugtussa-Esmeralda» er hun akkompagnert av den armenske pianisten Mariam Kharatyan, som til daglig er førsteamanuensis i kammermusikk og klaverakkompagnement i Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Kharatyan har vært solist med Kristiansand symfoniorkester, Torun symfoniorkester i Polen og strykeorkester av Sarajevo MusikkAkademi i Bosnia-Hercegovina.

Regien i «Haugtussa-Esmeralda» har franske Bénédicte Charpentier.