KRISTIANSAND : Det sier direktør Bentein Baardson som i dag regjerer i Kilden. Fra 1991 til 1994 var har teatersjef for Agder Teater, og fikk inngående kjennskap til bygningen som troner på hjørnet av Kongens gate og Vestre Strandgate. Nå skal eiendommen selges, og den nye reguleringsplanen åpner for at nye eiere kan jevne scenehuset med jorden. Det er ikke Baardson lei seg for:

— Bygget kan ikke brukes til noe. Jo, kanskje til bingo, sier han og ser ingen grunner til å bli sentimental ved tanke på at teater blir borte.

— Man kan bli sentimental ved tanken på at de rev det gamle teateret som sto der før, men det som står det nå er upraktisk og klønete, og har ingen verdi som et moderne kulturhus, hevder Baardson.

Likevel har Kilden leid den store scenen for å øve på "Karius og Baktus" som har premiere på Silokaia 21. april.

— Ja, det er en spesiell oppsetning der man skal henge i stropper fra taket. Vi kunne like godt leid en hangar, men dette lå nå nærmere da, sier Kilden-sjefen.

Det frie kunstfeltet

— Byen trengte et profesjonelt teater, og det har vi fått. Nå er det viktig å vurdere hva slags behov vi har i fremtiden. Jeg er veldig opptatt av hva som skjer med det frie kunstfeltet, og støtter og forstår godt de som slåss for Aladdin, sier Baardson. Han ser imidlertid ingen mening å puste liv i det gamle Agder Teater:

— Det frie kunstfeltet trenger en skikkelig black box, ikke et 70-talls kulturhus der alt mulig skulle dyttes inn, understreker han.Regissør Alex Scherpf har jobbet i bygget med ujevne mellomrom siden det åpnet i 1976, og var selv teatersjef fra 2005 til 2008. Han mener det fortsatt ligger muligheter i bygningen:

— Det er et merkelig bygg som har vært gjenstand for mange ombygninger, men på slutten ble det et høvelig hus. Hva det kan brukes til bør utredes av større aktører enn meg, men jeg mener det ligger muligheter i det både som øvingslokaler for Kilden, og som rockescene om kvelden, sier Scherpf, og peker på Sørf som en naturlig aktør.

Musikkscene

Sørfs daglige leder, Kjetil Nordhus, m ener også det ligger store muligheter i bygget:

— Det aller mest spennende alternativet er å gjøre det til studenthus. Det ville være en ressurs for UiA og en ressurs for hele kulturlivet i Kristiansand, sier han.

Som leder for kompetansesenteret for rytmisk musikk hadde han også gjerne sett at den gamle teaterbygningen kunne bli tilholdssted for det musikalske segmentet som ikke hører hjemme i Kilden.

file63mhlhvtyj89z7dv99j.jpg

— Vi håpte veldig på at det skulle inngå i en "trappetrinnsstrategi" der man kunne utvikle seg fra bydelshus til Samsen, og så til en større scene før man nådde Kilden som det ultimale lokale målet, sier han. Slik ble det imidlertid ikke.- Det gamle Agder Teater med tre potensielle scener og et kaféområde hadde vært fantastisk for oss, men i dag har Sørf verken ressurser eller ork til å ta den kampen. Vi har langt mer prekære utfordringer, og bruker all vår tid på å finne ut hvordan vi skal overleve selv. Men jeg skulle ønske vi hadde politikere som så og benyttet seg av de mulighetene som ligger der, sier Kjetil Nordhus.

Studenthus

Rektor Torunn Lauvdal ved Universitetet i Agder lanserte i september i fjor tanken om å gjøre bygningen i Kongens gate 2 om til et studentersamfunn etter mønster fra "Samfundet" i Trondheim. Den ideen viste seg ikke å være flyvedyktig:

— Jeg testet den både mot studentorganisasjonene og samskipnaden. Interessen var til stede, men et slikt prosjekt er helt avhengig av frivillighet for å få det til å gå rundt. Selv i Trondheim sliter de nå med å få frivillige til å stille opp, og det ville være vanskelig å dra i gang noe så stort. For meg strandet det der, sier Lauvdal til Fædrelandsvennen.

— Dessverre. Det kunne blitt et fantastisk studenthus, legger hun til.

Spennende tomt

Historiker Jan Henrik Munksgaard er byens fremste ekspert på Kvadraturen, men heller ikke fra ham lyder det smertehyl ved tanken på at en av hjørnesteinene i byen blir borte.

— I byplanen er ikke den bygningen så veldig interessant, og jeg vil ikke stå på barrikadene for å redde den, sier den tidligere direktøren ved Vest-Agder-museet.

Verken den tidstypiske arkitekturen skapt av arendalsfirmaet K. Ugland og H.P. Thorne eller fasadekunsten skapt av Henrik Finne er funnet bevaringsverdig, og Munksgaard mener tomten i seg selv er det mest interessante:

— Det er en veldig verdifulltomt som ligger i et spennende område som nå blir fullt av kultur. Jeg forstår godt at man nå vil tenke nytt og se et fremtidig bygg i forbindelse med kinoen, Kilden og alt som skal skje på Odderøya, sier han.