— Vi har hittil i år sponsoravtaler tilsvarende 2,8 millioner kroner, mens budsjettet er på 3,5 millioner. Vi er avhengige av å få i land en eller to nye avtaler for å oppfylle budsjettet, og det har vi god tro på å klare, sier markedssjef Eldbjørg Dahl hos Kilden.

Lenge før åpningen i januar 2012 satte Kilden seg som mål å ha 10 millioner kroner i årlige sponsorinntekter innen tre år var gått. Det ble fort tydelig at ambisjonen langt fra sto i forhold til det lokale næringslivets interesse for å støtte teater— og konserthuset med penger. Derfor er sponsorbudsjettet i år mindre enn i oppstartsåret da det var på 4 millioner kroner.Ser man vestover er virkeligheten en annen for Stavanger Konserthus. Her strømmet sponsorkronene inn etter oppstarten i juni 2012. ## Oljepenger

— Våre samlede sponsorinntekter utgjør drøye 10 millioner kroner i året, og de fleste av disse avtalene ble inngått eller fornyet i det første driftsåret. Det er nødvendig med systematisk og langsiktig arbeid, både når det gjelder å innfri forpliktelser i inngåtte avtaler og å jobbe fram nye. Vi har en egen medarbeider som er dedikert til å jobbe med dette, sier markeds- og kommunikasjonssjef Grete Straume ved Stavanger Konserthus.

Blant konserthusets seks hovedsamarbeidspartnere finner vi tunge olje- og energibedrifter som ENI Norge, BG Group, DNV-GL i tillegg til Lyse Energi, Stavangerske og Sparebank 1. ## Ber styret om hjelp

Mens Konserthuset altså har en egen medarbeider til sponsorarbeid, har man på Kilden sett seg nødt til å be styret om hjelp. I protokollen for styremøtet 11. februar heter det:

«Arbeidet med fremtidige sponsorer er utfordrende. Styrets medlemmer utfordres til å søke sine nettverk for å komme i posisjon.»

— Hvorfor er det tilsynelatende så mye vanskeligere å få bedrifter på Sørlandet til å sponse Kilden enn det er å få aktører i Stavanger å sponse konserthuset?

— Mange faktorer kan spille inn, og det blir spekulasjoner å begynne å tenke på årsaker til det. Vi opplever ikke næringslivet her som vanskelig, sier markedssjef Eldbjørg Dahl hos Kilden.

Mangler sponsoransvarlig

Det er ikke bare sponsorbudsjettet som er justert på Kilden.

— Budsjettet for hele huset er mer nøkternt nå i 2014 enn tidligere. Etter en intensiv oppstartsfase skal vi nå rette blikket mer utover. Andre institusjoner har folk som jobber full tid med å skaffe sponsorer, og det mangler vi. Vi er i dialog med flere aktører, og samtidig er det veldig viktig for oss å ha et best mulig samarbeid med de samarbeidspartnerne vi allerede har. Et eksempel er Gumpens Auto som 9. april fylte opp en hel forestilling på «Les Miserables» med sine egne ansatte og kunder. Dette skjedde i tillegg til avtalen vi har med dem, sier markedsdirektør Dahl.

Fædrelandsvennen er i skrivende stund alene blant Kildens hovedsamarbeidspartnere med en avtale verdt en million kroner.