GRIMSTAD:Bildene til Arne Bendik Sjur (f.1941) er små. Du må gå tett innpå dem for å få med deg alle detaljene. Du får se nære og vare bilder av sovende barn og gamle mennesker, du får se mennesker som nesten er groteske, og du får se serier av landskaper som forandrer karakter mens du går og betrakter dem, som i serien fra den kinesiske fjellbyen Yeanan. Kunstneren har også kalt serien «17 scener fra et ekteskap». Når du har denne tittelen i bakhodet, ser du hvordan det vakre landskapet forandres til et indre landskap der avgrunnen åpner seg og alt raser ut.På utstillingen får du også se kunstneren selv, i serier med selvportretter, der han ser direkte på deg med et intenst blikk. Arne Bendik Sjur vil være til stede ved åpningen av utstillingen i dag, og vil også demonstrere sin teknikk, med koldnål og plate. Koldnål har vært hans foretrukne teknikk siden han startet sin kunstneriske løpebane i 1964. Han har utviklet sin egen teknikk i et møysommelig og nitid «filigransarbeid, et graveringsarbeid i forlengelse av en middelaldersk teknikk og tradisjon.I Arne Bendik Sjurs kunst kan det gjenkjennes trekk fra den internasjonale kunsten, som f.eks. den psykologisk realismen, som man finner hos de store mestere som Rembrandt og D»rer, Goya, Brueghel og K¿the Kollwitz. De er alle kunstnere som har betydd mye for ham.Sjur har hatt en rekke utstillinger i inn— og utland, og har foretatt en rekke studiereiser i Europa, USA, Leningrad og Kina. Han er bl.a. representert i Nasjonalgalleriet, Bergen Billedgalleri, Stavanger Faste Galleri, og har hatt en rekke illustrasjonsarbeider. Han har mottatt flere priser for sine arbeider.Utstillingen i Reimanngården i Grimstad varer til 18.juni.