Ikke lett å bli stor i Japan, men flere av landets rundt 128 millioner innbyggere har for fullt oppdaget siste års Idol-vinner Aleksander With. I mai var trønderen i Japan og gjorde mange promojobber, blant annet hos flere radiokanaler. Det har gitt utslag.

Radiohit

Ifølge japanske Sony BMGs hjemmesider , er plateselskapet svært fornøyd med at 26 radiostasjoner spiller «The other side» mer enn en gang per dag. Radiostasjoner som FM Nagano og FM Love er blant kanalene som har valgt å spille ekstra mye av With. Høy rotasjon på radio er veldig gunstig når en skal lansere en ny artist.

TV-helt

Velger du den rene musikkvideo-kanalen VMC i Japan, er sjansen stor for at du ser «The other side». Den er nemlig månedens utvalgte og blir dermed hyppig spilt.

På den internasjonale Topp 50-listen til kanalen, er Aleksander With den femte meste spilte, bak Mika og Ne-Yo, men foran for eksempel Avril Lavigne.

Platelansering i juli

Aleksander Withs debutplate ble lansert offisielt i Japan denne måneden. Albumet i Japan er det samme som her hjemme, men akustiske versjoner av tre låter er lagt til for anledningen. For å skape ekstra blest rundt lanseringen, skal With i dagene som kommer gjøre flere opptredner og platesigneringer i store musikkbutikker i flere av de største byene i Japan, melder Aleksander Withs offisielle hjemmeside .

Turné til høsten

Musikkmagasinet Billboard har også oppdaget Norges Idol-vinner, og tar han med seg på Billboard-turneen i Japan, som starter 6. september. I løpet av noen hektiske uker skal With spille i de ikke helt små byene Tokyo, Osaka og Fukuoka.

Han opptrer blant annet sammen med Steely Dan, Amerie og Jill Scott.

Aleksander With har tidligere sagt følgende til oss om Japan-satsingen:

«Det gleder jeg meg til. Man slipper å bli forhåndsdømt på grunn av det noe negative stempelet Idol har fått hos enkelte grupper...Det skal bli en så utrolig opplevelse å høre singelen bli spilt på radio, se videoen på japansk MTV og se navnet mitt på Billboard Live sine plakater.»