Tshawe Baqwa har kommet seg helt til finalen av «Skal vi danse» og har blitt rimelig god på dansefoten. Men det er ikke bare føttene som nyter godt av suksessen. Også rapperduoen han er med i, Madcon, tjener fett på deltakelsen.

Sang for 800.000 i snitt Først ut gjestet Madcon «Senkveld» 26. oktober. Dette ble programmet som er det mest sette i «Senkveld»-historien med 1.005.000 foran skjermen.

Fredagen etter fulgte «Idol» der Madcon-gutta instruerte idolene i scenesjarm. I resultatdelen av sendingen opptrådte de foran 734.000 seere.

Uken etter ble «Fotballgallaen» sendt (694.000 seere), også på TV2. Her framførte Madcon hitlåta sin «Beggin» for tredje gang på kanalen på tre uker.

Men selv om Tshawe og kompisen Yosef Walde-Mariam har vært hyppige gjester i TV2s programmer, mener ikke kanalen at de driver med Madcon-promotering.

— Det er hver enkelt redaksjon som avgjør hvilke artister de vil ha i sine konsepter og alle programmene vil ha de beste underholderne, sier Marianne Røiseland, informasjonssjef i TV2. — Og det er ikke bare promo: Gjestene må være aktuelle, konkluderer Røiseland.

Medieyndling overalt Røiseland mener det er ikke er kritikkverdig at kanalen gir sendetid til «egne» artister.

— Det blir helt feil hvis vi skulle latt være, påstår hun.

— Når oppmerksomheten økes rundt deg, får du muligheten til å spille musikken din. Folk har lyst til å høre om Tshawe, sier Røiseland og legger til at rapperen har blitt høstens medieyndling, ikke bare hos TV2. — Tshawe Baqwa var relativt ukjent før «Skal vi danse», men har nå sjarmert seg inn i brede grupper.

Framskynder plata Og med suksessen i «Skal vi danse» og låta «Beggin» (som topper VG-lista denne uka og har solgt til platina), framskynder nå plateselskapet Bonnier Amigo albumet «So dark the con of man».

Plata som egentlig ikke skulle komme på markedet før i 2008, blir nå å finne i butikkhyllene fra og med 3. desember.

Og ikke nok med det; salgsmålet for «So dark the con of man» ligger på 10.000, bare i desember og uten tv-reklame ifølge bransjebladet Farojournalen.

Madcons forrige plate, «It's all a Madcon» (2004), solgte 6.000 totalt.

— Opprinnelig tenkte vi at Madcon ville drukne i alle skivene som kommer ut før jul og ville dermed være litt diskré med plateslippet. Men når «Beggin» går rett til topps og det er et voldsomt trykk på Madcon, ser vi ikke lengre risikoen med å forsvinne i mengden, konstaterer manager Peter Peters.

Bryr seg ikke om dansestatus Peters legger ikke skjul på at kjendisstatusen til Tshawe Baqwa har gått rett i været, men det skyldes ikke ene og alene hoftevrikkene i «Skal vi danse».

— Hovedsaklig tror jeg at det er fordi Tshawe har sjarmert seg inn i det norske folks hjerter.

Manageren til Madcon mener også at rapperne får mer oppmerksomhet på grunn av musikken sin.

-Radiostasjoner og kjøperne bryr seg ikke så mye om du er en danseløve, erklærer Peters.

— Hvis ikke musikken er bra, har det lite å si hvor kjent du er.

Stor markedsverdi Faglig leder i reklameavdelingen i Dinamo, Ivar Vereide, mener Tshawes deltakelse i «Skal vi danse» har stor markedsverdi for Madcon.

— Det er klart at å være finalist og publikumsfavoritt betyr mange kroner i kassa. Enhver eksponering i beste sendetid hjelper salget, sier Vereide som ikke vil tippe noe eksakt beløp.

Når han hører at Madcon også har framskyndet plata, er han rask med sin kommentar:

— Det hadde jeg også gjort.