«Designerspirene» var TV3s storsatsing denne våren og etter åtte av tolv episoder, uteblir det store publikummet fremdeles.

Med et snitt på 77.000 seere per episode så langt, erklærer kanalen at de mener tallene er «helt ok».

— Dette er greie ratinger, men vi skulle ønske vi havnet på rundt 100.000 per episode, sier Glenn Støldal, presse- og informasjonsansvarlig i TV3. Fikk påskebank

Seermassen til «Designerspirene» varierer også fra gang til gang.

Mandag 26. mars rakk serien sitt høydepunkt med 97.000 foran skjermen, mens to uker senere var det kun 55.000 som prioriterte designreality på 2. påskedag.

— I påsken fikk vi ordentlig bank, konstaterer Støldal.

— Vi har prosentmessig stor variasjon i seertallene, men det er ikke så mange i tusen. Hos Skavlan ville det ikke vært merkbart engang, humres det.

Han tror «Designerspirene» har en trofast kjerne på 60-70.000 seere og tipper resten består av «shoppere» som ikke helt klarer å velge kanal.

— Vi tror «zapperne» kommer godt til på slutten av serien.

Treffer målgruppa

«Designerspirene» er et program som er sydd for TV3s mandagssendinger.

— Mandag hos oss er den store kvinnedagen og vi merker at den treffer målgruppa vår utrolig bra, kommenterer Støldal.

Men er målgruppa for smal til å kunne få høyere seertall?

— «Designerspirene» er ikke et breddeprogram, men vi har forsøkt å gjøre realityserien bredest mulig, svares det.