I september arrangerer musikkmagasinet Billboard en mini-turné i Tokyo, der Aleksander With skal dele scene med Amerie, Steely Dan, Babyface og Joe.

7. mai reiser trønderen ned til den japanske hovudstaden på en ukes promoteringsrunde, der han skal slippe singelen «The other side». Albumet finner veien til hyllene to måneder etter det første besøket.

Japansk interesse

Lanseringen utenom kontinentet var aldri en del av planene til Sony BMG Norge. Det ble først aktuelt da den japanske grenen av plateselskapet kom med et tilbud det var vanskelig å avslå.

– Vi har fått en sjanse og den vil vi ta. Nå tester vi bare farvannet i en annen region, det er ikke snakk om et massivt gjennombrudd, sier Ronny Hammer hos Sony BMG Norge.

– Det japanske kontoret har troen på Aleksander og spår enormt gode salgstall, men vi tar det med en klype salt og har ingen målsetninger for salget.

Ikke Idol-Aleksander

Mens blant annet piratkopiering har ført til en nedgang i salg av musikk i den vestlige verden, har det holdt seg relativt stabilt i Japan. Dermed er utgangspunktet godt for idolet, som har solgt vel 18 000 plater her hjemme.

– Det er resten av verden som har blitt mindre, ikke Japan som har blitt større. Vi gleder oss til å komme oss ut av landet, teste farvannet et annet sted og starte med blanke ark, sier Hammer.

– For Aleksander sin del er det viktig å prøve seg i et land der de ikke kjenner ham som «Idol»-Aleksander. Så kan han kanskje få snakke mer om musikken sin og mindre om «Idol» når han intervjues.