Unge spillfantaster med lønninger i størrelsesorden 3 – 600 000 har i hele sommer utfoldet seg fritt i den tv-sendte spillserien «The Championship Gaming Series» i USA.

For the love of the game

Slagordet ble gjort populært av den amerikanske basketballigaen NBA. Det fungerer, om mulig, enda bedre for de unge mennene og kvinnene som er stjerner i det som blir omtalt som «verdens første helprofesjonelle» spilliga.

Rundt 70 utøvere og deres «general managers» har i sommer vært samlet i Los Angeles. Kampene mellom de seks «klubbene» har rast ukentlig siden tidlig i juni og nå er det klart hvem som får være med til sluttspillet.

Får med lokalt publikum

TV-selskapet Direct T, som etablerte og finansierer ligaen, har sørget for at hver klubb sogner til en av USAs største byer. Dermed er lokal tilhørighet og hengivne tilhengere sikret til de riksdekkende tv-sendingene.

Onsdag kveld møtes Chicago og New York til kamp om finalebillett, Carolina må slå ut San Francisco.

Suksess og tunge sponsorer

Så langt omtales sendingene som en suksess og de legges fortløpende ut på «The Championship Gaming Series» hjemmeside.

Bak serien står tunge sponsorer som leskedrikken Mountain Dew, PC-produsenten Dell og Microsoft Xbox 360. ## Kommer til Europa

«The Championship Gaming Series» tar turen over dammen til høsten. Tanken er å opprette en egen serie for Storbritannia og en for resten av Europa.

Spillfrelste i vår del av verden får dermed en god mulighet til å tjene gode penger på interessen sin.

Les også: Draft på Playboy Mansion