Maria Mena strigråt, Espen Lind ble årets spellemann og Madcon vitset om sin nyetablerte «eksportpris». Seerne støttet opp om det glamorøse arrangementet i større grad enn hva TV 2 noen gang tidligere har opplevd. Den 37. prisudelingen i rekken tippet ifølge TV2 flere ganger over en million seere.

Rekord

925 000 seere ble resultatet, og det er selvsagt programdirektør Nils Ketil Andresen godt fornøyd med.

– Lørdagens Spellemann var en demonstrasjon av et høyt norsk musikknivå. Vi er glade for at TV 2 har maktet å formidle dette til en så stor del av det norske folk, sier programdirektør Nils Ketil Andresen.

Andel

Med 925.000 seere hadde TV 2 en markedsandel på 52,0 prosent. Kanalen har vært ansvarlig for prisen i sju år nå, men har ikke tidligere kunnet vise til like gode tall.

– Først og fremst gjenspeiler dette at norsk musikk står svært sterkt, men det viser også at det er riktig å ha som mål å nå bredest mulig med programmet, sier Andresen.

I fjor hadde programmet 730.000 seere i snitt, og en andel 45,1 prosent. I 2007 hadde sendingen 848.000 seere.