KRISTIANSAND: — Vi må bestemme oss for om vi vil ha en Quartfestival eller ikke. Vi merket veldig godt i fjor at den ble avlyst, sier eier og daglig leder Lars Greipsland ved Statoil Vesterveien.

Sammen med Vemund Hansen driver han de to bensinstasjonene som betjener inn- og utfartsåren vestover fra Kristiansand. Her kan Greipsland fortelle om rekordbesøk av glade festivalgjengere etter at Quart-konsertene er slutt om kvelden. Også resten av Quart-uka er det veldig godt besøk på bensinstasjonene fordi det da er ekstra mye folk i byen.

Tok kontakt

Det var eierne av bensinstasjonen som tok kontakt med Quart for noen uker siden og spurte om de ville ha noen penger. Inntil nå har Quart '09 til gode å offentliggjøre noen sponsorer, og Statoil Vesterveien er den første kontrakten som blir undertegnet.

Greipsland vil ikke ut med beløpet, men bekrefter at det er femsifret. Quart '09 har et totalbudsjett på 102 millioner kroner.

— Når Quart er ute i mediene er det ofte snakk om veldig store summer, og da er det lett for at næringslivet bakker ut. Quart bør ikke gå så høyt ut og spørre næringslivet om flere millioner. Alle monner drar, sier Greipsland.

Quart-sjef Arild Buli er enig.

— Alle bekker små gjør en stor å. Hvis alle hadde bidratt slik som dette hadde det vært mange som kunne si at de er med og skaper fest i byen. Og da hadde vi kunnet krydre festivalen til å bli enda mye bedre, sier Buli.

Overrasket

Han ble gledelig overrasket da Statoil Vesterveien ringte.

— Dette kommer fra en type bedrift jeg kanskje ikke tenkte på i denne sammenhengen, sier Buli som tror store deler av næringslivet tjener på Quart.

Fremdeles mangler de store kanonsponsorene. Etter hva Buli tidligere har sagt sikter han mot å hente inn ti millioner kroner på sponsorer, hvorav drøyt halvparten fra Oslo. Er han ikke litt i beit nå?

— Penger vil man alltid være i beit for. I år vil vi bruke det vi kan for å få festivalen opp og stå. De første to-tre årene kommer vi til å kjøre det som kommer tilbake rett inn i festivalen igjen for å skape en best mulig festival for publikum, sier Buli.

— Nå som dere har begynt å slippe band, har dere merket noen bedring i billettsalget?

— Det har vel ikke akkurat eksplodert. Jeg har ikke kikket på det etter at vi offentliggjorde de siste bandene (Placebo og Marilyn Manson), sier Buli. Han har likevel store forhåpninger til salgseksplosjon i nær fremtid.

— Det har nok ikke skjedd før i Quarts historie at et artistslipp får billettsystemet til å bryte sammen. Men det kan skje når vi slipper et par store navn jeg vet vi har klare, sier Buli.

— Skjer det innen en måned?

— Det bør det.