ARENDAL: Tidligere i år vant Hovefestivalen, kanskje litt overraskende, prisen som den beste markedsføreren i sin region. I dag ble det klart at de i konkurranse mot fotballaget Viking, Akvariet i Bergen og Netthandelen vant selve hovedprisen, nemlig prisen som årets regionale markedsfører. Dermed kunne festivalledelsen sprette champagnekorken.

— Det var litt tidlig å drikke champagne klokken 08.00 på morgenen, men veldig hyggelig. Vi ble overrasket over at vi vant prisen, men vi setter veldig pris på den, sier kommunikasjonsansvarlig for Hovefestivalen, Gaute Drevdal, til fvn.no.

Smaker godt

Han sier at de synes det er veldig hyggelig å bli lagt merke til for et arbeid som de prøver å utføre så godt som mulig.

— I tillegg er vi jo en helt ny festival, og det at vi blir lagt merke til på denne måten med en gang smaker ekstra godt, forteller han.

Juryen for «årets regionale markedsfører» har bestått av styreleder i Norges Markedsføringsforbund, Christian Hoel, i Norgesgruppen. Med seg på laget har han hatt administrerende direktør Leif Henrik Husom i Synovate, Kari Bucher fra Markedsføringsforeningen i Oslo, marketingdirektør Knud Fahrendorff i Stabburet og ansvarlig redaktør Hans Hjellemo i Kampanje.

Evne til å tenke annerledes

Juryens begrunnelse for at Hove ble kåret til årets regionale markedsfører er som følger:

— Årets regionale vinner har utvist helt spesielle evner til å tenke annerledes og nyskapende i et etablert marked med mange tilbud. Med klare mål, en gjennomtenkt strategi og en bevisst verdiplattform har kandidaten på kort tid tatt en posisjon i det nasjonale festivalmarkedet. Ved hjelp av kreativ bruk av marketing miks har de slått gjennom med markedsføringen mot en krevende målgruppe. Juryen er stolt over at Norge har kapasiteter som både tør utfordre det etablerte og som viser evnen til å lykkes, skriver kampanje.com

Moods of Norway

  • Vi i Hove har prøvd å markedsføre oss på en litt ny og annerledes måte, og det føles godt å få anerkjennelse for noe vi har arbeidet så hardt med, fastslår Drevdal.

I tillegg til årets regionale markedsfører, ble det også delt ut en pris til årets markedsfører. Denne prisen gikk til Moods of Norway.