Bare i Oslo er det forhåndssolgt 9.200 billetter til filmen som viser Michael Jackson i Staples Center i Los Angeles kort tid før hans død i sommer. Opptakene er gjort under forberedelsene til This is it-konsertene i London. Filmen har premiere på verdensbasis onsdag 28. oktober og vises kun i 16 dager.

– Det har vært en ekstrem interesse, og det vi ser er fantastiske tall, sier filmsjef Christin Berg i Oslo Kino til NTB.

Selv er hun på mange måter overrasket over at skaren av Michael Jackson-fans er så stor i Norge.

– Det er sikkert også spesielt at filmen er spilt inn få dager før hans død. Interessen skyldes nok også en del nostalgi, sier Berg.

– Helt galehus

Filmsjefen i Oslo sier at det har vært rene galehuset i jakten på kinobilletter helt siden de ble lagt ut for salg i september.

Også i Bergen har salget gått strykende.

– Vi har et veldig godt forhåndssalg som bare kan sammenlignes med for eksempel Harry Potter-filmene, sier filmsjef Stein Sørensen ved Bergen Kino. Foreløpig er det solgt 2.600 billetter til de fem første dagene «This is it» er på lerretet.

Inneholder sceneshow

«Michael Jacksons This is it» inneholder forberedelser til London-konsertene, sceneshow, intervjuer og Jackson sammen med sine nærmeste venner. Klippene fra scenen var egentlig ment som bakgrunnsbilder under Jacksons planlagte konsertturné.

Tre måneder etter at «This is it» er tatt av kinoplakatene kommer den på DVD.

Tidobling

Popartistens død den 25. juni sendte platene hans oppover listene verden over, blant dem «Thriller» og en anselig mengde med samlealbum. I løpet av 2009 har Sony solgt 115.000 enheter (bl.a. album og DVD) med Jacksons musikk på det norske markedet.

– Tidligere har vi årlig solgt mellom 10.000 og 15.000 enheter av Jacksons musikk. Det vi ser nå er en tidobling, sier salgssjef Aslak Bendtsen i Sony Music Norge til NTB.

Det nye samlealbumet som ble sluppet mandag, har i likhet med filmen fått tittelen «This is it». Sony hadde 28.000 forhåndsbestillinger på albumet i Norge.