KRISTIANSAND : — «Tors Hammer» er et bestillingsverk hvor målet er å skape kontakt mellom unge musikere og profesjonelle utøvere. Vi har lagt opp til en fadderordning med tett samspill mellom elever fra kulturskolen og de profesjonelle i symfoniorkesteret. Oppdraget var å lage noe som engasjerer unge. Målgruppen er i første omgang de unge musikerne som for anledningen dobler symfoniorkesteret. Den andre målgruppen er de unge som ser og lytter til stykket, forteller komponist Bertil Palmar Johansen under prøver i Marvika med hele orkesteret samlet. Kulturskoleelever i alle disipliner skal delta. Bjørn Sagstad, som også gjorde konserten i Trondheim, er dirigent og Alex Scherpf har regien. Jentekoret Benedictus og musikere fra skolekorps vil medvirke i denne kreative prosessen som skal resultere i et gigantisk arrangement i Gimlehallen med farge, lys, drama, dans og fengende musikk. Palmar Johansen fikk Edvardprisen for uroppføringen av «Tors Hammer» i Trondheim og satte publikumsrekord i Olavshallen. Norrøn mytologi

— Handlingen er hentet fra norrøn mytologi, og verket inneholder 20 satser som omhandler høydepunkter for vår Edda-diktning: «Tors Hammer», «Kjærlighet i Odins hage», «Valkyrien» og «Midgarsormen» er noen av bildene i dette verket. Vi skal få til skikkelig Valhall-stemning i Gimlehallen, sier Palmar Johansen med et smil.Konserten bygger på noe som er pensum i ungdomsskolen og videregående. Palmar Johansen tror dette er en aktuell skolekonsert i tillegg til at det er en konsert for hele familien. Han er opptatt av at den pedagogiske prosessen blir ivaretatt og at kontakten mellom musikerne og elevene er god.- Norrøn mytologi inneholder mange historier som treffer de unge. Magiske visuelle inntrykk blandet sammen med spennende musikk og vetteorkester, skaper forhåpentligvis den rette stemningen. Kulturskolelever fra visuell kunst er i gang med å lage bilder som skal brukes som kulisser, sier han.Han sier at en prosess som denne krever at byen har utbygde musikkskoler og orkester som er villig til å prøve nye ting og det må være god kommunikasjon mellom de ulike instansene.- Kristiansand er en by med god kulturell infrastruktur og alt ligger til rette for at dette skal lykkes, sier han fornøyd. Øver med far

— Det er kjempespennende å spille i et stort orkester. Jeg har spilt fiolin i tre år, men jeg har aldri vært med på noe liknende. Jeg øver hver dag, men noen dager blir det bare ti minutter, sier Anna Ingelsrud Hadland (10), som har tatt seg fri fra skolen for å være med og øve sammen med symfoniorkesteret og pappa. - Jeg tror det er en stor opplevelse for barna å være med på dette. Og så er det inspirerende for oss å være med på noe så positivt. Anna har vokst opp med musikk, både moren hennes og jeg spiller, så det var vel naturlig for henne å begynne å spille. Men vi prøver å ikke legge noe press på henne, hun må velge selv, sier pappa Lars Audun Hadland med et smil. Marit Birkeland Aas (13) får veiledning på keyboard av komponist Palmar Johansen.- Det er spennende å øve med symfoniorkesteret, men litt skummelt, smiler hun. Største samarbeid

— Det er klart dette er utrolig spennende. Dette er det største samarbeidsprosjektet kulturskolen har hatt. Det krever en del administrasjon, men det er positivt at flere instanser jobber sammen. Vi har gode lærere på kulturskolen som gjør grunnarbeidet med å veilede elevene i prosessen. Mitt inntrykk er at elevene synes det er stort å være med på denne prosessen. Jeg tror det kommer til å bli en spektakulær forestilling med flotte kulisser, drama og spennende musikk, sier avdelingsleder for musikk på kulturskolen og produsent for arrangementet, Åse Norevik. .