Det har regissøren Sir Ridley Scott (blant annet «Gladiator») brukt 140 millioner dollars på å vise oss. Til å illustere gapet mellom det vi i dag kaller muslimske fundamentalister og et Vesten som ikke forstår deres måte å tenke på, som ikke forstår kraften og viljen i deres uforsonlighet, har han valgt slutten av 1100 tallet, Jerusalem og korstogene.

Helten er Balian, en fransk smed som taper og gjenvinner sin tro. Men mye skal vederfares ham før han får sin tro, iblandet moden skepsis, tilbake.

I Frankrike mister han sitt barn og hustruen tar livet av seg i sorg. Han dreper en biskop i affekt, og blir med sin far på korstog til Jerusalem, dels som flukt, dels som en higen etter nåde. Faren har nylig dukket opp i landsbyen for å erklære sitt farsskap og be om tilgivelse.

Han er den engelske adelsmannen og hærføreren Godfred av Ibelin. Han har mye makt i Jerusalem.

Faren dør i Messina. Balian blir den nye Godfred av Ibelin.

Og se: Det skal det vise seg at Balian er en krigsbegavelse. Som taktiker, som strateg, som sverdsvinger.

Deler av denne historien er helt korrekt, andre sider synes klart å være hentet fra manusforfatter Monahans fantasi. Visse trekk og elementer føles også fordreid.

Det er en underholdningspakke, og Ridley Scott går heller ikke noens ærend her. Og blandingen av maleriske tablåer, maleriske skikkelser med maleriske utsagn, krig, religion, maktbegjær og spirende kjærlighet, er det opp til den enkelte publikummer å la seg henrykke over, være skeptisk til eller ta avstand fra.

Men ett er sikkert: Sir Ridley Scott har laget en billedmessig storslått film.

Visuelt har han skapt filmen med en generals myndighet, ro og energi, slik at mange scener fremstår som mektige, bevegelige malerier!

Knut Holt

_Kingdom of Heaven

USA/UK/Spania 2005

Regi: Ridley Scott

Manus: William Monahan

Skuespillere: Orlando Bloom, Liam Neeson, Eva Green_