To barokk-utkledte representanter for Christianssands Artillerie Compagnie tok imot publikum ved inngangen til Festningen, og inne i rotunden stod en hel flokk liknende kostymerte av tvende kjønn, alt sammen med på å skape festlig ramme omkring begivenheten.Hele konsertens første del var viet Freithoff. Og det må sies at den for lenge siden utflyttede kristiansanderen, han levde fra 1713 til 1767, har begått både gode, interessante og spenstige komposisjoner, og også noen ganske ordinære. På originalinstrumenter, som Norsk Barokkorkester trakterer, får musikken en svært autentisk klang. Særlig imponerende var Sonata à flauto traverso, både som komposisjon og i utførelse, med imponerende spill av den ene av de to fløytistene. Mer variabel var den ene av fiolinistene i sine partier i Sonata à violin solo, antakelig er det en svært vanskelig oppgave å skape jevn og god tone på barokkfiolinen som soloinstrument. Men Freithoff-avdelingen gav alt i alt et godt inntrykk av en komponist hvis verker nok kan tåle å stå på programmet ved senere anledninger. Ketil Haugsand ledet det hele på suverent vis fra cembaloplass. Etter pause kom musikk av Louis Marchand og Marin Marais, en avdeling som nok langt overgikk den første hva musikalsk kvalitet angår. Og her viste musikerne fra Norsk Barokkorkester seg som suverene beherskere av stil og uttrykk. Først Haugsand i en Suite i g-moll av Marchand, for cembalo alene. Maken til utbroderte forsiringer skal man lete lenge etter. Og så måtte altså Fædrelandsvennens anmelder dessverre forlate valplassen på grunn av tidlig trykketid. Konserten var rimelig godt besøkt og musikerne fikk velfortjente ovasjoner for prestasjonene. KONSERTKetil Haugsand (cembalo) og Norsk BarokkorkesterMusikkens Venner og HerregårdskonserteneChristiansholm festningEmil Otto Syvertsen