KRISTIANSAND: — En tullesak, sier driftleder i Harveys Norge, Jan Tore Fladvad. Alkoholreklamen var en såkalt bordrytter på bardisken og lapper på bordene hvor det ifølge skjenkekontrollørene ble reklamert for Heineken øl og drinken «Sex on the beach». Reklamen ble oppdaget av skjenkekontrollørene i august i fjor. Harveys anket kommunens avgjørelse om inndragelse av skjenkebevillingen til Fylkesmannen i januar, men Fylkesmannen avslo klagen. Dermed blir det skjenkestopp på utestedet fra søndag 6. mars til og med torsdag 10. mars. Praksisen varierer

— Praksisen for hva som er lovlig varierer veldig fra sted til sted, og det er et problem. Det er bare skjenkekontrollørene i Kristiansand som har reagert på bordrytterne med månedens øl. Vi har hatt disse bordrytterne i tre år med mer enn 40 skjenkekontroller uten at noen har reagert på det, sier Fladvad oppgitt.Harveys har to utesteder i Oslo og ett i Trondheim i tillegg til Kristiansand. Han synes skjenkekontrollørene heller burde konsentrere seg om viktigere ting i utelivsbransjen.- Svart arbeidskraft, skjenking av mindreårige og berusede personer er ting kontrollørene burde ta tak i, sier Fladvad.Driftsjefen er svært kritisk til skjenkekontrollørene i Kristiansand som mener at Heineken-ølet var rabattert.- Harveys har operert med månedens øl i flere år. Ølet er ikke rabattert. Vi har til enhver tid månedens øl og til samme pris, opplyser Fladvad. - En fillesak

Det er ikke første gang Harveys er i skjenkekontrollørenes søkelys.Utestedet har fått inndratt skjenkebevillingen én gang tidligere, samt fått en advarsel. Det ene tilfellet var fyrstikkesker med Budweisser-reklame i askebegrene. Det andre bordryttere med reklame for den alkoholholdige drikken Teezer.- Nå frykter jeg at disse tre tullesakene vil få innvirkning for neste gangs tildeling av skjenkebevilling til Harveys i Kristiansand, sier driftsjef Fladvad.Eier og daglig leder på Harveys, Henning Vestavik, gir følgende kommentar til Fædrelandsvennen:- Vi mener at vi ikke har brutt noen alkoholreklamelov. Det vi opplyste om på barrytteren var månedens øl på lik linje med at de fleste restauranter i Kristiansand har månedens vin. Dette er en fillesak som ikke trenger ytterligere kommentarer.De fem dagene med skjenkestopp vil anslagsvis føre til 130.000 kroner i tapt omsetning for utestedet.