— Det er menneskekroppens utilstrekkelighet som kommer til uttrykk, sier Marianne Lund der hun står foran det grønne oljemaleriet sitt.

Lund har i mange år startet de fleste bildene sine med en rett blyantstrek, og så fulgt opp med noen hundre forsøksvis parallelle streker bortigjennom. Fordi det er umulig å tegne rett uten linjal oppstår hvirvler, krøller og drag i tegningene. Resultatet er bilder som ligner ved, høydelinjer på et kart eller grafiske fremstillinger av fjell.

Noe helt annet

Men etter å ha holdt på en del år med tallrike skygger av grått, fikk Lund lyst til å lage noe med mer trøkk. Utstillingen «Bright green and other colors» åpner på Arteriet fredag, og her er strekene laget med sterke oljefarger på grunnet lerret. Selv om teknikken er lik, er resultatet helt annerledes enn blyanttegningene som også er vist i utstillingen.

— Pigmentene er med på å bestemme bildet. Noen pigmenter er «lange» slik at du kan lage en lang strek før du må dyppe penselen igjen. Og penselen styres annerledes enn en blyant, sier arkitekten. I den grad hun tegner noe figurativt er det nemlig som arkitekt. Når hun skal lage kunst har det alltid vært henne og strekene.

Dagsform

— Jeg har holdt på med dette lenger enn jeg er klar over. Jeg ser det igjen når jeg finner ting fra da jeg var liten. Å tegne er nært kroppen, det er direkte og jeg styrer det ikke på annen måte enn at jeg følger forrige strek, sier Marianne Lund. Hvordan bildene blir avhenger dermed veldig av dagsform.

— Tidligere tillot jeg ikke meg selv å krysse linjene, men disse bildene er mer ledige. Jeg må være alene når jeg tegner, og det må være helt stille, sier Lund.