OSLO: Kjendiser, artister, idrettsutøvere og representanter fra film— og TV-selskaper tar kontakt med bilimportører for å få gratis bil mot å gi merket PR.

– Det er mange som har vel høye tanker om seg selv og som bommer litt på selvinnsikten, sier Johnny K. Danielsen i Mercedes-Benz Norge til Dagens Næringsliv.

Danielsen mener det hadde blitt artig lesning om han samlet alle henvendelsene han har fått i en bok. 95 prosent av dem som tar kontakt med Mercedes, får nei.

Årsakene til at mange importører ikke vil, er at det er kostbart, at all PR faktisk ikke er god PR og at det er et skattespørsmål som krever ressurser og tid.

– Det heter seg jo at all PR er god PR, men et sted går grensen, sier Knut Breivik, administrerende direktør i Nissan Nordic. Det var en Nissan Anne-Kath Herland kjørte da hun en lørdag morgen krasjet to ganger med en promille på 1,26. Ifølge informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota var slike utlån mye vanligere på 80-tallet enn i dag