En kommentarartikkel skrevet av den britiske journalisten Simon Jenkins i The Sunday Times har fått rockelegenden Pete Townsend til å reagere. Jenkins gikk i sin artikkel langt i å lovprise resultatene av ulovlig nedlasting av musikk, og slo fast at prosessen er en reversering av historien.

– Artister kan ikke lenger selge produktene av sitt geni fordi Internett gjør det tilgjengelig så godt som gratis. Det som imidlertid kan selges er geniet i levende live, skrev Jenkins og viste til den økte interessen for konserter.

Kritisk

Pete Townsend er langt i fra enig med Jenkins, og i sin private blogg har han publisert et innlegg som forsvarer platebransjen. Legenden mener at platebransjen sørget for variasjon ettersom de mest kommersielle utgivelsene finansierte materialet som var vanskeligere tilgjengelig.

– Uten popen ville de mer eventyrlystne komponistene blitt innspilt i det hele tatt. Uten et plateselskap hadde jeg personlig aldri overlevd de mer brokete periodene i min kreative syklus. Jeg sparker ikke folk bare fordi de får en baby, blir syke eller deprimerte. Plateselskapet mitt ga meg muligheten til å ikke møte opp på jobb noen ganger. De støttet meg, skriver han i bloggen.

Itunes

Apples Itunes, verdens største digitale musikkforretning, har Townsend lite til overs for sammenlignet med de gamle plateselskapene.

– Itunes har ikke hjertet. Det er software koblet til en bank. Det er brilliant men hjerteløst, skriver Townsend.