KRISTIANSAND: — Det stemmer, ingen penger har havnet hos oss, og ikke vil vi få inn mer penger via eksisterende avtaler, bekrefter fungerende daglig leder Asbjørn Uppstad.Quartfestivalen har i flere år blitt beskyldt for å være en «reklamefestival», minst like viktig for sponsorene som for musikkinteressert ungdom. Sannheten om avtalen mellom Quartfestivalen og dens sponsorer skal imidlertid være så guffen at både eksperter og sentralt plasserte skikkelser i festivalen river seg i håret. - Vi snakker om en utrolig dårlig sponsoravtale, og denne avtalen gjelder altså for en festival som har et av landets sterkeste merkenavn, sier en meget sentral skikkelse i Quartfestivalen.Han tør ikke stå fram med navn, da avtalen mellom Quart og sponsorformidleren Concept Communication er taushetsbelagt. Fædrelandsvennen kjenner til innholdet i avtalen, og det er hevet over enhver tvil at Quartfestivalen må se langt etter lukrative sponsorpenger de neste årene. Det er allerede kjent at 5,5 millioner sponsorkroner har havnet på Gautefall. Dette var et forskudd fra de to store sponsorene Coca-Cola og Hansa for årene 2004 til 2007. I de neste tre årene vil altså Coca-Cola og Hansa kunne profilere seg tungt under Quartfestivalen, uten at festivalen får én krone tilbake. Pengene ble nemlig utbetalt allerede i fjor til Quart Rett AS, og deretter overført til de to investorene Arild Buli og Trygve Eftestøls eiendomsprosjekt i Telemark. - Pengene er tapt, dessverre, erkjenner Asbjørn Uppstad. Årsaken til at Quartfestivalen aldri klarte å kreve disse pengene tilbake fra investorene, er det faktum at Toffen Gunnufsen kontrasignerte avtalen på vegne av Stiftelsen Quartfestivalen. Ved å kontrasignere avtalene «aksepterte» Gunnufsen at sponsorpengene ble utbetalt på forskudd. Da pengene senere forsvant ut av Quart Rett AS og inn i et alpinanlegg, ble stiftelsen sittende igjen med svarteper.På dette tidspunkt satt trioen Toffen Gunnufsen, Arild Buli og Trygve Eftestøl både i styret i Stiftelsen Quartfestivalen, og i styret i Quart Rett AS. Toffen Gunnufsen har i ettertid hevdet sin «uskyld» i saken, ved å vise til et styrereferat der det framkommer at han motsatte seg at pengene ble investert i Gautefall. Det er imidlertid ingen tvil om at signeringen av disse avtalene er hovedårsaken til at Quartfestivalen sitter i en økonomisk hengemyr. Dersom sponsormillionene hadde havnet der de var tenkt, i Stiftelsen Quartfestivalen, hadde festivalen trolig levd Herrens glade dager.I tillegg til at millionene er tapt, må Quartfestivalen på toppen av det hele betale provisjon for de tapte samme sponsormillionene. Selskapet Concept Communication har nemlig en avtalefestet provisjon, trolig så høy som 35 prosent, på det totale sponsorbeløpet som de klarer å skaffe festivalen. I tillegg har selskapet sikret seg at de årlig får 2500 dagsbilletter til festivalen. Disse billettene står selskapet fritt til å selge videre. Verdien bare på billettpakken er med andre ord på om lag én million kroner. - Det er ingen god avtale for oss, nei. Den er vond å forholde seg til, erkjenner Asbjørn Uppstad om sponsoravtalene.Quart må for de kommende tre årene budsjettere inn sponsormidler som de aldri vil se snurten av. Dette er avtalefestet i forliket som sist helg ble inngått med investorene Arild Buli og Trygve Eftestøl. Det lyktes ikke Fædrelandsvennen å komme i kontakt med daglig leder Morten Sandberg i Concept Communications tirsdag. Det har derfor ikke vært mulig å få kjennskap til hvilke øvrige sponsorer som er inne i selskapets Quart-avtale.