Kristiansand: «Kulde» er et mørkt samtidsdrama skrevet av den svenske dramatikeren Lars Norén. Jan Fjeldal (32) og Marius Lien (23) fra Kristiansand er de lokale skuespillerne teateret valgte å satse på da «Kulde» skulle settes opp.

De skal jobbe sammen med de profesjonelle skuespillerne Åsmund-Brede Eike (34) og Ryan Must (25).

— Oppsettingen av dette stykket er en del av teaterets «rugekasse»-prosjekt. Med det mener vi teaterets ønske om å gi lokale talenter muligheten til å arbeide i et profesjonelt miljø, sier teatersjef Alex Scherpf, som selv har oversatt stykket fra svensk.

Handlingen i «Kulde» er lagt til en norsk storby rett etter skoleavslutningen. Tre unge gutter har tatt turen ut i skogen for å feire slutten på tre år i den videregående skolen. Lettere beruset, frustrerte og fulle av forakt mot alt og alle, møter de en gutt av utenlandsk opprinnelse. Snart er de inne i en hurtig snurrende spiral av vold og forakt.

«Kulde», som på Agder Teater blir regissert av Trond Birkedal, er skremmende realistisk, og et rystende stykke om rasisme i vår samtid.

Fantastisk tilbud

— Det har vært helt fantastisk å få dette tilbudet. Dette er noe vi har ønsket oss lenge, og muligheten jeg har håpet og ventet på helt siden jeg bestemte meg for å satse på en skuespillerkarriere, sier Marius Lien, som har bakgrunn fra Idun Teater.

Han mener det profesjonelle opplegget gir muligheter de tidligere ikke har hatt.

— Dette er noe helt annen enn amatørteatrene vi har vært engasjert i før. Det er en enorm fordel å slippe en annen jobb på dagtid, for så å gå på kveldsøvinger. Dette gjør at vi kan konsentrere oss fullt og helt om stykket.

— Dette stykket er noe annet enn det de fleste er vant til å se på et teater, mener Jan Fjeldal.

Publikum er plassert rundt hele scenen, og det er lett å trekke assosiasjoner til kampsport.

— Publikum vil kanskje oppleve det som en slags boksering hvor ingen slipper ut for noen er slått ned, sier Lien.

På lik linje

Skuespillerne mener «rugekassen» er et spennende prosjekt. Forskjellen mellom amatør og profesjonell har de ikke merket noe til.

— Her starter alle med blanke ark. Man må alltid nullstille seg foran et nytt stykke, og derfor stiller vi på lik linje, forklarer Åsmund-Brede Eike. Både han og Ryan Must har teaterutdannelse og har jobbet med tv, film og teater.

Alex Scherpf vektlegger at Agder Teater skal være av, om, for og med mennesker i Agder-regionen. Det å hjelpe unge talenter med å «klekke ut» sitt talent er en stor del av dette.

— For å knytte teateret til regionen er det svært viktig å involvere lokale mennesker. Det rører seg mye på kultursiden her i byen, og vi som teater må være der for disse menneskene, påpeker Scherpf.

Skuespillere som tidligere har hatt utbytte av «rugekasse»-prosjektet er blant annet Lene Elise Bergum, Lars Funderud Johannesen og Janne Formoe.

Nye tanker i hodet

Alex Scherpf mener Lars Norén (60) er en av de største nålevende dramatikerne fra Skandinavia. Hans teaterstykker er kjent for å være svært realistiske, og omhandler ofte familie- og relasjonsdramaer om mennesker på bunnen av samfunnet.

— Nóren har vært interessert i å gå nye veier for at teateret skal kunne speile virkeligheten på en nær og realistisk måte. Det håper vi å få frem i dette stykket.

Teatersjefen har forhåpninger til hva publikum vil få ut av stykket.

— Jeg håper folk går ut fra teateret med noen nye tanker i hodet. Stykket er svært realistisk, og dessverre aktuelt i tiden vi lever i.

paal.r.kaalaas@fedrelandsvennen.no