Sophus Jensen er musiker, skribent og forfatter av boka «Full rulle og bånn gnu — Kristiansands rockehistorie». Han mener utsiktene for musikk er mørke, både i Kristiansand og andre steder.

— Jeg tror ikke lenger vi kan snakke om bølger, hverken i Kristiansand, Manchester, Liverpool eller Seattle. Interessen for musikk er ikke større enn øyeblikkets låt. Den som er markedsført her og nå, på markedskreftenes premisser. Jeg tror egentlig vi kan konkludere med at rocken er død, sier Jensen.

— Musikk i dag appellerer først og fremst til de som identifiserer seg med musikkbransjen, og det er noe av problemet. I motsetning til punkopprøret, som kom innenfra. Man var i opposisjon til det bestående, og det har aldri markedskreftene vært, fortsetter han. - Er det mulig å etablere et sterkt konsertmiljø i Kristiansand i dag?

— Se på hvilke arrangementer som trekker mye folk i Kristiansand, det er der hvor musikken ikke er det viktigste. Så, nei. Jeg tror ikke det, sier Jensen.

Flere unge på vei

Kjetil Nordhus, leder for Sørnorsk kompetansesenter for musikk - Sørf. Foto: Torstein Øen

Sørf-leder Kjetil Nordhus er enig med Jan Kenneth Transeth, som uttaler at Kristiansands musikkscene fikk et tilbakeslag etter «bølgen» for noen år siden.— Jeg hadde forventet en større Honningbarna-effekt, at flere skulle ta steget opp og yppe seg. Men vi må huske at byene vi gjerne sammenligner oss med er mye større enn Kristiansand, med flere aktører. Det var kanskje urealistisk at alt skulle eksplodere, men jeg mener det ulmer igjen nå. Flere unge og spennende artister er på vei gjennom. Honningbarna kan ha hatt en positiv effekt på dem, at de tror det er mulig å slå gjennom herfra. Og det skal også Karmakosmetix ha deler av æren for, sier Nordhus, som synes det er vanskelig å forklare at det ofte kommer få mennesker på konserter med etablerte lokale artister.

— Det som er sikkert er at konsertfrekvensen har eksplodert i Kristiansand de siste seks årene, og det er ikke sikkert det konsertgående publikum har utviklet seg like raskt. På sikt vil det uansett være positivt at vi har fått et større tilbud, sier Nordhus.

Mange med potensial

Fædrelandsvennens musikkanmelder og driftsansvarlig for konsertarrangøren TrashPop, Gunn-Hilde Erstad. Foto: Torgeir Eikeland

Fædrelandsvennens musikkanmelder Gunn-Hilde Erstad er også driftsansvarlig for konsertarrangøren TrashPop. Hun mener det er mange unge artister med stort potensial i byen.— Dessverre er det mange som velger å flytte fra byen på grunn av manglende jobber innen musikk og kultur generelt her nede. For å styrke mulighetene her bør vi blant annet skape interesse for musikk fra man er unge. Flere barne- og ungdomskoler i Agder velger å ansette ufaglærte lærere innen musikk. Jeg har selv opplevd elever som mister motivasjonen og får et negativt forhold til musikk på grunn av dårlige timelærere, sier Erstad.