— Det virker som alle byer nå skal ha sin egen Sommer på Torvet. Arrangører, musikere og publikum må spørre seg selv hva vi ønsker av kulturtilbud. Skal vi ha en gjeng flinke karer som står og spiller U2 og AC/DC hver uke, eller ønsker vi et rikere kulturliv enn det, spør Bjørnar Heldal fra Lillesand.

Forrige uke skrev Fædrelandsvennen om debatten rundt de stadig flere gratis folkefestene med coverband i landsdelen. Siden starten i 2002 har Onsdagskonserten i Mandal blitt en institusjon. Fra 2008 av har Sommer på torvet i Kristiansand blitt en etablert braksuksess, og i fjor ble Fiskebrygga-konsertene i samme by en instant suksess. De to sistnevnte trakk i sommer over 40.000 mennesker til sammen.

Kjernen i debatten er om disse gratis folkefestene går ut over publikums vilje til å betale for kulturopplevelse.

Konsertbyen Lillesand

I år fikk også Lillesand sin coverbandfolkefest med Lyden av sommer. Dette bekymrer konsertarrangør Bjørnar Heldal. Han har de siste seks årene drevet Heldal Productions, et selskap som etter hans mening har bidratt til å gjøre Lillesand til en aktiv konsertby.

— Vi har satt opp konserter med både nasjonale og lokale artister, og også med coverbandet jeg selv spiller i. De siste par årene har også andre sett at kultur kan være verdt å satse på, og vi har fått konsertvirksomhet på steder som Sjøbua, Fiskebrygga og på Hotel Norge, sier Heldal.

Samme band

Den første Lyden av sommer ble arrangert 12. juli av Kafe Strandhaven og 2. Etage. 1500 mennesker kom til Emil Knudsens plass for å høre Pål Rake og Bryggebandet. Dette er samme band som de siste to somrene har sunget på Fiskebrygga i Kristiansand hver tirsdag. Også Sommer på torvet-bandet Playmood har spilt på Lyden av Sommer i Lillesand.

— På kort sikt har vi ikke merket så mye til dette, men på slutten av sommeren opplevde vi at band som pleier å selge rubbel og bit av billetter hos oss ikke solgte så godt lenger, sier Heldal.

Han understreker likevel at han er glad for at det skjer mye i Lillesand sammenlignet med tidligere.

Melker publikum

— Initiativ er bra, men alle trenger kanskje ikke gjøre det samme hele tida. Publikum må bestemme seg for hva de vil gå på, arrangørene kan tenke seg om, og også bandene har et visst ansvar. Jeg spiller selv i et coverband, og vi begrenser oss til to jobber i året i stedet for å melke publikum unødvendig. Det gjør vi nettopp fordi vi ønsker et rikt kulturliv. Det er skummelt dersom publikum blir vant til at kultur er gratis, sier Heldal.

Også Beate Töpfer på Hotel Norge i Lillesand er skeptisk til gratiskonsertene. Hotellet har i tre år drevet konsertvirksomhet, og i år har de for fullt tatt i bruk utescenen i bakgården med plass for 200 sittende gjester. 4000 gjester har i sommer vært innom på kulturelle opplevelser som revy, sommershow og konserter.— Vi har hatt parallelle arrangementer med gratiskonsertene, og begge deler gikk bra. Men likevel er jeg skeptisk til hvorvidt det er nødvendig å arrangere gratiskonserter. Generelt vil jeg si at det er viktig at publikum betaler for det de får, sier Töpfer.

Ser ikke problemet

Heidi Winther som eier og driver Kafe Strandhaven var en av arrangørene av Lyden av sommer i Lillesand. Hun sier dette:

— Det er en helt annen type band på våre konserter. Jeg kan ikke se at vi konkurrerer med de andre arrangørene ved å sette opp en gratiskonsert med et coverband. Vi fikk avviklet tre konserter, og det så ut som folk syntes det var hyggelig. Det kom mellom 1000 og 1500 mennesker på hver av konsertene, sier Winther.

— Blir det noe til neste år?

— Så langt har vi ikke tenkt ennå. Det var mye jobb.

— Lønte det seg?

— Vi gikk vel sånn cirka «even», tenker jeg.