Hvilken bok anbefaler du?

«Naiv. Super.» av Erlend Loe. Jeg elsker lettleste bøker, og når jeg leste denne historien høyt for fruen på sengekanten så lo vi oss i søvn.

Tre favorittforfattere?

Erlend Loe, Gaute Heivoll og Per Petterson.

Hvilken forfatter er overvurdert?

Forfattere er sjelden overvurdert, men ofte overvurderer jeg meg selv som leser. Hvis du må ha et navn kommer jeg ikke på noen andre enn meg selv.

Låner du, laster du ned eller kjøper du bøker?

Kjøper bøker av Fillip på Birting. Han vet hva jeg liker og hva jeg trenger til enhver tid. For eksempel når han kom med «Raushetens tid» av Aspaas på døra. En bok som gjorde den sommeren bedre.

Når leser du?

På ferie, på hytta og av og til før jeg sovner.

Hvilken bok leser du neste gang?

Akkurat nå er det «Bella Blu» av Terje Dragseth og en ny bok om sjøørret som ligger på nattbordet. Ser for meg at det blir den nye av Gaute Heivoll eller å lese ferdig Michelet og Solstad sin bok om fotball-VM i 1982. Hvilke bøker leser du absolutt ikke?

Jeg leser aldri krim.