— Det er litt sånn «Star-Wars». Jeg begynte å skrive midt i historien.

Ordene tilhører Terje Formoe, mannen bak Kaptein Sabeltann. I anledning sjørøverkapteinens 25-årsjubileum møter vi Sabeltann-gründeren i hans kontorlokaler i øverste etasje i Havnekvartalet. På toppen av bygget vaier to Sabeltann-flagg i vinden, og i havna nedenfor ligger skoleskipet Sørlandet og en stor, russisk yacht.

— Helikopteret er ute, for fruen er på shopping, sier Formoe spøkefullt og ler.

Fire millioner solgte

Og 64-åringen har god grunn til å le. I 1989 skrev han «Kaptein Sabel«Kaptein Sabeltann og skatten i Kjuttaviga«tann og skatten i Kjuttaviga». I 1990 var det premiere. Nå, 24 år etter, er det solgt nesten fire millioner teaterbilletter, cd-er og dvd-er. Og historien har utviklet seg via tv-serie til spillefilm, med premiere i september.

Terje Formoe gjorde comeback i rollen som Kaptein Sabeltann sommeren 2010. Formoe spilte selv kapteinen fra starten i 1990 til 1999. Foto: Lars Hoen

— «Dette er et gullegg. Lag det skikkelig» sa jeg da jeg leverte fra meg manuset i 1989. Så satte jeg meg ned og lagde en treårsplan for hvordan jeg skulle gjøre Sabeltann kjent, forteller Formoe.

Treårsplan slo til

Planen var som følger: I 1990 skulle forestillingen ha premiere. Det hadde den. I 1991 skulle det være nattforestilling. Det ble gjennomført en nattforestilling som en prøve i Dyreparken den sommeren. Og i 1992 skulle Sabeltann ut til hele Norge. Det skjedde da Formoe og co opptrådte på Spellemannprisen i Chateau Neuf, foran omtrent en million tv-seere.

— Etter det begynte jeg å skjønne at «nå skjer det». Cd-en solgte fort 25.000 eksemplarer, og på slutten av året var det solgt 62.000, fjerde mest i Norge uansett sjanger. I 1993 solgte den 90.000, og ble Norges mest solgte. Da ringte forlagene meg, og jeg skjønte at jeg måtte velge om Sabeltann skulle bli en døgnflue eller en barneklassiker, sier Formoe.

Jubileumssommer

Valget han gjorde var riktig, for Sabeltann-universet har vært langt fra en døgnflue. 25-årsjubileet, som ble sparket i gang med parade og show på Torvet i Kristiansand 7. juni, skal feires hele sommeren. Det blir nye opptrinn både i Sabeltanns verden og i Abra Havn, det blir jubileumsutgivelser i form av bok-app, spill-app og en samleboks med åtte cd-er. Og 7. juli er det premiere på en ny forestilling; «Kaptein Sabeltann og jakten på den magiske diamant».

— I fjor økte vi effektbudsjettet til én million kroner. I år har vi doblet det. Vi har en ambisjon om at showet skal være i toppklassen, ikke bare i Norge. Det skal være unikt. Jeg måtte gjøre manus bedre, og det har kommet inn nye karakterer. Dette er den fjerde og siste av forestillingene mine som jeg har omarbeidet, sier Formoe om forestillingen som også ble spilt i 1996, 1997, 2002 og 2003. ## Filmsuksess

Og på sensommeren kommer det som skal etablere Sabeltann-universet utenfor landets grenser; «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama». Filmen skal lanseres på Filmfestivalen i Haugesund i august. Deretter blir det gallapremiere på Colloseum 19. september og på Fønix dagen etter.— Helt siden 1997 har jeg hatt to mål. Det ene er å etablere Sabeltann som en norsk barneklassiker. Det andre er å etablere han som en internasjonal barnefigur. Filmen skal hjelpe å få kapteinen ut i verden, sier Formoe, som har Sabeltanns navnerettigheter på de fleste av verdens språk.

Filmen som kommer er den første av tre. Til sammen vil de fullføre Formoes Sabeltann-univers.

— Den første introen er tv-serien, der Pinky blir funnet og tatt med til Abra Havn. Det neste er de tre filmene, der Pinky er med Sabeltann på tokt. Etter det er det de fire teaterforestillingene, der Pinky kommer til Kjuttaviga og møter Sunniva, sier gründeren.

— Historiene har kommet litt hulter til bulter da?

— Ja, det er litt sånn «Star-Wars».

Dette bildet er fra Kaptein Sabeltann-forestillingen i Kjuttaviga i Dyreparken sommeren 1992. Foto: Arild Jakobsen

Flagger ikke ut

Noen nedturer og skuffelser har det også blitt i løpet av de 25 årene. Bruddet med Dyreparken i 1995 er historie. Tegneserien fra 2003 ble aldri det Formoe hadde håpet på. Og avslaget om lokal Cultiva-støtte til tv-serien fordi han var «kommersiell» var tungt å svelge. Men med spillefilmen, som allerede er solgt til over 70 land, har sjørøverkaptein Formoe nye skatter i sikte. Og den opprinnelige Fredrikstad-karen har ingen planer om å flagge Sabeltann-eventyret ut av Sørlandet.

— Vi har en samarbeidsavtale med Dyreparken som strekker seg til 2038. Foreløpig.

— Uvurderlig for Dyreparken

— Kaptein Sabeltann har hatt uvurderlig betydning for oss, og han er en av de viktigste grunnene til at folk besøker Dyreparken. De som kommer hit, sier at han er grunn nummer to for å komme hit etter dyrene. Og det er veldig jevnt mellom de to grunnene, sier Dyreparken-direktør Per Arnstein Aamot.

Han opplyser at rundt 1,3 millioner mennesker hittil har sett forestillingene i Kjuttaviga med Kaptein Sabeltann.

— Og nå har vi kommet dit at de som så det som barn for 25 år siden, kommer med sine barn for å se det. Det har blitt en tradisjon for mange familier å se showet. Og når vi spør de som har sommerjobb her hvor mange som var Sabeltann-fans da de var små, er det så godt som alle, sier Aamot.

— Og dette ser ut til å fortsette?

— Ja, det vil det nok. Jeg kan ikke se annet, sier direktøren.

— Avgjørende betydning

— Kaptein Sabeltann har hatt avgjørende betydning for å posisjonere Kristiansand og Sørlandet som feriemål. Han er blitt en naturlig del av oppveksten til alle barn i Norge, slik at vi som reisebransje har fått en gavepakke i form av Kaptein Sabeltann, sier Heidi Sørvig. Hun er daglig leder for Visit Sørlandet og skryter av måten Terje Formoe har greid å etablere og bygge merkevaren Sabeltann.

— Det har blitt en obligatorisk del av oppdragelsen for mange å legge inn et besøk til Dyreparken og Kaptein Sabeltann når barna er i det vi kan kalle «Sabeltann-alderen». Dyreparken har en million besøkende i året, og det sier litt om hva Sabeltann betyr når disse oppgir ham som en av de viktigste grunnene til å komme hit, sier Sørvig.