UTESTENGT: Man må forbi disse finérplatene for å ta innover seg Sissel Mutale Berghs utstilling "Udokumentert" på Agder kunstsenter. Kunstneren skimtes bak platene. Foto: Torstein Øen
TILDEKKET: Agder kunstsenter på utsiden. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: Vinduene er tildekket på Agder kunstsenter. Publikum er tilsynelatende stengt ute. Og når man først kommer inn, kan det virke som om utstillingsrommet er sperret for de besøkende.

Men alt er naturligvis bare virkemidler.

Utstillingen heter «Udokumentert», og kunstneren Sissel Mutale Bergh stiller spørsmålet: Om noen eller noe ikke er dokumentert, har det likevel en eksistens?

Nysgjerrig

— Jeg jobber med historiske stillheter. Det udokumenterte. De lukkede rommene man ikke vet noe om. Sier kunstneren, som stiller ut både tegninger, lyd og fotografier. Selv om det viktigste hele tiden er det som ligger mellom bildene. Det som ikke er dokumentert.

Og hvilken «historisk stillhet» er det hun ønsker å adressere?

— I det området jeg vokste opp har det vært en stor samisk befolkning, som har blitt assimilert av den norske. Veldig mange har ikke villet snakke om den samiske bakgrunnen eller videreføre den til sine etterkommere. Derfor vokser mange opp og vet ingenting om de tingene. For meg trigget det en nysgjerrighet, forteller kunstneren.

— Det har vært en sterk drivkraft å oppdage en historie som ligger tett på meg, men som jeg likevel ikke visste så mye om. Hvordan er det mulig at det har blitt lagt lokk på disse historiene? Hvilke prosesser ligger bak disse rommene man er enige om at man ikke skal snakke om? Det har blitt et forskningsprosjekt for meg, sier Bergh.

Rasebiologi

I løpet av utstillingen blir man også nærmere kjent med begrepet rasebiologi, som på 1800-tallet og første halvdel av 1900-tallet innebar forskning på forskjeller mellom menneskeraser. Et av fotografiene i utstillingen er hentet fra den første nordiske rasebiologiske konferansen, som fant sted i Uppsala tidlig på 1900-tallet.

- Hva foregikk egentlig på denne konferansen?

— Der diskuterte de alle mulige teorier om hva slags betydning øreformer har, langskaller, kortskaller, og betydningen av rasehygiene for at ikke dårlige elementer skulle få videreutvikle seg. Omtrent som man har gjort med hunderaser, forteller kunstneren.

Hun forklarer at formålet med utstillingen er å utfordre folk til å tenke over hvordan vi ser på oss selv og historien rundt oss.

— Jeg vil at man skal reflektere over vitenskap, historie, kunnskap og tro. Hvordan vi tar innover oss informasjon og hvordan vi kobler den informasjonen sammen, sier Bergh.

Utstillingen står på kunstsenteret de nærmeste tre ukene.