KRISTIANSAND: — Dette en mulighet for det lokale publikum å oppdage disse kunstnerne i et lokalt perspektiv , sier Hindsbo.
— Ustillingen har en bred appell, og jeg tror at folk har fått noe nytt, noe flott og noe historisk når de går ut herfra , legger kunstmuseets danske sjef til.
I tillegg til den kunsten museet selv har kjøpt inn etter oppstarten i 1995, består SKMUs samling av Christiansands Billedgalleri som er deponert i museet. Det ble etablert i 1902 av Christiansands Kunstforening, og danner et kunsthistorisk grunnlag for utviklingen av en egen samling av norsk samtidskunst og kunsthåndverk.
Interessante historier
SKMU har en tradisjon for å presentere samlingen basert på ulike ideer, og utstillingen som åpner i dag vises med samlingens egen historie som overordnet grep.
— Samlingen inneholder mange historier, og vi tror det kan være interessant for publikum å vite om disse historiene , sier Hindsbo.
Det er direktøren som sammen med de tre kuratorene Frank Falch, Else-Brit Kroneberg og Karl Olav Segrov Mortensen som har valgt ut verkene og kunstnerne som er med i samlingen. Arbeidet begynte allerede i fjor høst, men først tidlig i denne uken visste de hvordan det ville bli.
— Det har vært et luksusproblem, for vi har mye å velge mellom. Dette gir oss en mulighet til å bli bedre kjent med samlingen, og det er en viktig del av det å formidle samlingen til publikum , forteller Falch og legger til at planen er at denne samlingsutstillingen skal stå i tre år.
— Men vi kan skifte ut enkelte verk i noen av rommene underveis, hvis vi ønsker det, kommenterer Hindsbo.
Flere lokale kunstnere
Selv om ikke kunsthistorien blir fortalt kronologisk gjennom utstillingen, er begynnelsen tema i det første rommet du kommer inn i. Der blir du møtt av verker gitt av skuespillerekteparet Laura og Sigvard Gundersen i 1902, som dannet grunnlaget for Billedgalleriet.
I de andre rommene finner du verker innenfor blant annet maleri, grafikk, skulptur og tekstil. Tekstilkunstner Else-Marie Jakobsen og keramiker Grete Nash har stor betydning innenfor sine felt, og er viet en mer omfattende presentasjon i hvert sitt rom.
Et eget rom er viet unge samtidskunstnere, flere med tilknytning til regionen. Dermed er også samtid og fremtid inkludert i samlingen.
Troppet opp hos Munch
I ett av de siste rommene i utstillingen henger flere av Edvard Munchs grafiske verker. I 1936 troppet nemlig representanter for Christiansands Kunstforening opp hjemme hos Munch, med et ønske om å kjøpe et utvalg av hans arbeider for to tusen kroner. Det var mye penger på den tiden, og det resulterte i 24 grafiske verk, der flere av dem kan ses under utstillingen.
— Det viser at det er viktig å agere i kunstneres utvikling. Det er viktig å kunne se inn i fremtiden og agere i nåtiden. Selv om det var sent i hans kunstnerskap, ville det vært mye vanskeligere å få tak i et slikt utvalg etter hans død , forklarer Hindsbo.
Totalt blir mellom 40 og 50 kunstnere vist i utstillingen, som strekker seg gjennom elleve rom i museets andre etasje.