I fjor høst seilte Betty Suarez inn på amerikanske tv-skjermer. Iført glorete klær, ugle-øyenbryn og tannregulering, klarte tv-figuren å gjøre stygt til det nye svart.

Alle elsker America

Bak rollefiguren Betty Suarez står America Ferrera, født i USA med foreldre fra Honduras. 23-åringen klarte å gjøre Betty til en troverdig og ærlig figur i en overfladisk motebransje.

Hun får jobb som sekretær for kvinnemagneten David Meade i bladet Mode, men se: De tiltrekkes ikke av hverandre, og Betty endrer ikke stil og hårfrisyre etter tre programmer. Hun forblir såkalt stygg.

«Ugly Betty» er basert på en kolombiansk tv-novelle, en slags såpeserie som avsluttes etter f. eks 100 episoder. Et tv-selskap i USA kjøpte rettighetene og valgte å lage et tv-drama av rollefiguren.

Tysk Betty

I andre land som Russland, India, Mexico og Tyskland viser man også «Ugly Betty», men der har man valgt å holde seg til tv-novellestilen. Dermed har disse landene fått sine egne stygge Bettyer.

ABC har i USA hatt stor suksess med sin Betty. Der varer en sesong fra september til mai, så i disse dager vises episode 17 av 23. Det kan også være at det kommer en episode nummer 24. I Norge er vi kommet til episode 11. Bestemmes i mai

Det er ennå ikke bestemt om det blir en sesong 2. — Alle eventuelle fornyelser av serier i USA skjer ikke før i mai. Men det er ikke noe som tyder på at det ikke blir en sesong 2. Det er gode seertall både for USA og andre landene som har kjøpt serien, det er over 100 i alt, sier Nina Lorgen Flemmen, programdirektør for internasjonale programmer i TVNorge.

Menn ser også på

TVNorge er veldig godt fornøyd med seertallene til «Ugly Betty», som er en del av superonsdagpakken, med blant annet «Gilmore girls» og «Lost».

Snittet så langt er 309.000 seere. Den episoden med høyest seertall hittil var premieren 3.januar, med 365.000 seere.

Ikke bare kvinner lar seg facinere av Betty. 31 prosent av seerne er menn.