YouTube, Twitter, Facebook og store annonser med bloggsitater har bidratt til en enorm interesse for «Trolljegeren» – lenge før premieren.

Du har vel allerede fått med deg at «Norges største statshemmelighet avsløres på fredag». Det er i alle fall slik produsentene av «Trolljegeren» har markedsført sin nye film.

– Vi har satset på en helt annen markedsstrategi for «Trolljegeren» enn hva vi gjorde i forbindelse med lanseringen av «Max Manus», sier produsenten Sveinung Golimo til Adressa.no.

Sammen med John M Jacobsen har han produsert en rekke store, norske filmer de siste årene, blant annet «Max Manus» og «Kvinnen i mitt liv».

Blogger om troll

– Vi ville skape en nysgjerrighet rundt «Trolljegeren», derfor har vi ikke sendt ut noe informasjon eller kommentert filmen før nå. Det eneste pressen har fått i forkant var noen små smakebiter fra filmen. Vi viste «Trolljegeren» for første gang under filmfestivalen Fantastic Fest i Texas og fikk kjempeanmeldelser av filmbloggerne. Det eksploderte fullstendig. Så nå har vi solgt filmen til hele verden og er garantert oppsetning i minst ti amerikanske byer i 2011. «Max Manus» ble vist i 40 land, men vi regner med en enda bredere lansering for «Trolljegeren», sier Golimo.

For produsentene har klokkertro på at de har truffet blink med troll som tema. Det er ikke søte, små lykketroll det handler om, men vårt eget norskættede monster. Trollene er hentet ut av de tradisjonsrike eventyrene og satt inn i en moderne kontekst.

– De norske trollene er de originale, men alle kulturer har sine troll, sier Golimo.

Markedsført på Facebook

– Vi føler derfor at vi har laget en film med bred appell. «Max Manus» fikk stor drahjelp av pressen som skrev side opp og side ned om hele historien. Med «Trolljegeren» har vi latt sosiale medier spille en viktig rolle i markedsføringen, men vi trenger å være synlig andre steder også. Annonsekampanjen har vært spesiell, og jeg tror det er første gang bloggsitater er benyttet på plakater. Og diskusjonen på Facebook går varmt. Svensker og dansker har diskusjoner om hvordan trollene egentlig ser ut og om de er norske, danske eller svenske. Eller som en skrev: «Selvfølgelig ser man at trollene ikke er ekte, og lyden blir i overkant bra for en dokumentarfilm. Det høres ikke ut som troll. Det er litt dumt».

Det er i alle fall tydelig at «Trolljegeren» blir tatt på alvor.

«Trolljegeren» har Norgespremiere 29. oktober og vises på kinoer i blant annet Kristiansand, Lyngdal, Farsund, Arendal og Grimstad på premieredagen.

Foto: SF Norge AS