GRIMSTAD: Forfatteren og låtskriveren Tore Thomassen setter barnet i fokus i musikkspillet som han for første gang så fremført på premi¿ren lørdag. Han tar utgangspunkt i det enkle faktum at vår tidsregning faktisk tar utgangspunkt i et barn, Jesusbarnet. Så flytter han forestillingen fram til vår tid og setter spørsmålstegn ved om det er riktig at barn kommer så lite til orde i vår tid.Men Tore Thomassen retter også søkelyset på barns egne forhold, vennskap, skole og mobbing. I løpet av forestillingen klarer han å si fra om ganske mye. Det er i grunnen imponerende hvor mye som er kommet med i den timelange forestillingen.Det var hektisk aktivitet i Grimstad Kulturhus foran premi¿ren lørdag. Helt fra klokken 11.30 til en god stund etter teppefall og takksigelser ved 1900-tiden krydde det av store og små skuespillere, sangere, medhjelpere og stolte foreldre på scenen og i garderobene. De øvet og øvet, prøvde kostymer og sminket seg. Da det nærmet seg tiden for at forestillingen skulle begynne klokken 18.00 var det køer foran doene i kjelleren. Nervøsiteten var påtakelig både blant voksne og barn.— Det er klart jeg er spent. Jeg leverte fra meg stykket i oktober og har ikke hatt noe særlig med det siden, sa Tore Thomassen før forestillingen da han var i garderobene og hilste på ungene som skulle fremføre stykket.At det ligger uendelig mange timers øving og innstudering bak fremføringen av «Barnet» var tydelig. For sjelden ser man maken til sikkerhet i fremføring, bare en eneste gang var det noen som snublet ørlite grann i teksten. Ellers satt alt som et skudd med musikk, tekster og alle de 21 sceneskiftene.Hele 75 barn var på scenen og gjorde en kjempeinnsats som kor, dansere, engler og hyrder. Synnøve Hodnebrog, Petter Skaar Briseid, Elisabeth Berg Pedersen og Kenneth Vennerød hadde de fire bærende rollene og kom svært godt fra oppgaven.Korene Jubal og Fjære menighets barnekor står bak oppsetningen. I tillegg til premi¿ren lørdag var det også forestilling søndag. Det bør bli enda flere.