KRISTIANSAND: På veggene henger skinnende bilder av hellige skikkelser. Engler, Jesus, Jomfru Maria og helgener. Du har sett dem i kirken, sikkert mange ganger. Men vet du hvorfor de er laget akkurat på den måten? Søndag holdt Nikol Konstante foredrag om den tradisjonrike ikonkunsten i forbindelse med Sacra Art-festivalen på Kilden. I forkant holdt hun også nybegynnerkurs i ikonmaling og utstilling sammen med russiske Sergey Polyakov på Galleri Sol Nodeland på Odderøya.

— Ikoner er ikke-dekorative malerier. De er liturgiske gjenstander som brukes i kirken og privat under bønn og gudstjenester. Man tenner gjerne lys og røkelse ved dem, de kysses, og den avbildete tilbes. Ikoner brukes aktivt i den øst-kristne ortodokstradisjonen blant annet i Hellas, Serbia og Russland. Men også mange andre steder hvor ortodoks tradisjon finnes, forteller Konstante.

Uforandret teknikk

Hun har undervist i ikonmaling siden 1998, først i Hellas og deretter i Norge. Hun er gledelig overrasket over at interessen for den gamle kunstformen er så stor i Norge.

VIKTIG FUNKSJON: Konstante med fire av sine egne verk. Ikonene har eldgamle tradisjoner i den ortodokse kristendommen og har blitt brukt til ritualer siden det første kristne århundre. Foto: Sondre Steen Holvik

Ikoner males i en helt spesiell bysantisk tradisjon som ikke er endret siden det første kristne århundret. Det innebærer bruk av egg-tempera maling, en teknikk hvor man maler med eggeplommer og rene pigmenter. Dette gjør maleriene veldig holdbare, og er også grunnen til at ikoner malt for flere hundre år siden, fremdeles holder seg den dag i dag.

— Vi maler også med faste kjennetegn basert på lysets oppbygging og gamle bysantiske forbilder. Man bygger opp trinnene i et ikonmaleri lag for lag med lysere farger. Dette symboliserer menneskets vei mot Gud. Egg-tempera gir en mulighet for gjennomsiktighet innenfra maleriet. Alle symbolene i et ikon har en spesiell betydning. Den spirituelle delen av ikonmaling er veldig viktig, og også en årsak til at jeg liker det så godt. Målet med ikonkunst er å sette folk med nær tilknytning til Gud i kontakt med han. Derfor ser man aldri et ikon i profil, for eksempel. Øyekontakten skal alltid være der, forteller Konstante.

Ikonkurs

Med seg som elev i helga har kunstneren hatt Anne Birgitte Langfeldt fra Lillesand. Hun var på forhånd svært interessert i ikonkunst og har lett lenge etter en mulighet for å ta et kurs.

HELLIG KUNST: - Ikoner er i høyeste grad hellig kunst, og de har en veldig viktig funksjon i den ortodokse kristendommen, sier ikonkunstner Nikol Konstante. Foto: Sondre Steen Holvik

— Jeg var på leting etter en nisje som jeg kunne like å holde på med. Jeg er veldig glad i pirkearbeid og ikoner innebærer mye teknikk, noe jeg liker. Å male med egg-tempera er fascinerende og dette er en flott måte å gå inn i historien og tilbake i tid, sier Langfeldt.

Lørdag ble Nikol Konstante og Sergey Polyakovs utstilling på Galleri Sol Nodeland høytidelig åpnet og velsignet av den lokale ordtodokse presten Christoforos Schuff. Utstillingen vil bli værende på galleriet under hele Sacra Art-festivalen.