KRISTIANSAND: — Det er en helt spesiell feeling i gata denne gangen, smiler arrangør Louis Holbrook. Den kulturnattansvarlige er så fornøyd at fliret nesten går trill rundt det hårete hodet.Etter å ha lagt lista skyhøyt med 150 ulike innslag over hele byen, begynner det å gå opp for arrangøren at ting går «voldsomt greit». Klokken er 2200 fredag kveld, og overalt i Markensgate kan du se folk med gule kulturnattbuttons som leter etter noe å se.Antallet betalende publikummere kom fredag opp i 1200. Det er dobbelt så mange som dem som kjøpte billett da Kulturnatta ble arrangert i fjor. I tillegg kommer de mellom 500 og 1000 arrangementsfrivillige som hadde gratis adgang. Det betyr at godt over 2000 mennesker tok del i Kulturnatta 2006, som for fjerde gang ble arrangert av gratisavisa Stimuli.- Det har ikke vært så mange i løpet av de fire årene jeg har hatt med Kulturnatta å gjøre. Men det viktigste er vibben og feelingen vi hadde denne gangen. Dette at folk går rundt og søker etter ting å se, sier Holbrook.Han står utenfor Rasmus Tallaksens undertøysforretning, og oppe på halvtaket sitter bandet Ladies and Gentlemen we are floating in Space og spiller meditativ dronerock så det høres over halve kvadraturen. Med en overhead-prosjektør har de laget sitt eget lysshow på brosteinen nedenfor.- Men de har satt seg på feil sted, ler Holbrook. Han har nettopp blitt ringt opp av en mann som er lettere misfornøyd med at syttiårslaget han arrangerer har fått i overkant ungt akkompagnement.- De skulle egentlig sittet over Sønnik, men han tok det ganske pent, sier Holbrook.Kulturnatta er blitt kvelden da imaget til konservative Kristiansand sprekker. Det beste bildet på det er begivenhetene på Rådhuset. Her har de lokalløse raddis-ungdommene fra Villa Villekulla fått låne bygningen for en kveld.Lukta av tandoori-vegetarsuppe kommer til å sitte i rådhusveggene i flere uker fremover, og kanskje gjaller ennå ekkoet etter sju sinte rockeband i foajeen?I backstageområdet i formannskapssalen fant vi politisk kannestøperi byttet ut med gitarkofferter og fersk rockesvette. Christian Quart kikker forvirret ned fra rytterportrettet på bandet Captain Happenin' som sitter henslengt med beina oppå ordførerens ryggstø.- Åh, jeg er sliten. Skal på scenen igjen om fem minutter ute på torvet, peser trommis Dan Korneli.En av målsetningene i kulturnatta denne gangen var at uvanlige ting skulle skje på uventede steder. Og magedans i Sparebanken Pluss har du neppe sett før. Her fant vi Alicia Paredes Rekkevik i gang med å undervise et titall damer mellom ni og førti i magedansens forføreriske kunst. Gubbene bivånet utviklingen med forventningsfulle blikk.Samtidig utviklet ting seg til Gorrlaust Makkverk nede på Hjem. Det var her poet Terje Dragseth og bassgitarakkompagnatør Terje Poulsen lagde forrykt poesikunst under samme tittel som Dragseths kritikerroste diktsamling. Målføret var radbrukken nynorsk, og lydeffektene var skapt av den frie kreativiteten manglende musikalsk skolering kan gi.- Eg har solgt min eigen skugge for forbanna gull, messet Dragseth manisk. Publikum sto fjetret i det gule lyset og trodde på ham.Kulturdirektør Dagny Anker Gevelt var blant dem som hørte Dragseth. Litt senere på kvelden var det hun selv som fremførte diktning sammen med blant andre Alex Scherpf. Til spøkelsestimen på Kunstmuseet kom det så mange folk at det for de bakerste ble vanskelig å høre spøkelseshistoriene av Gabriel Scott.Da var akustikken i Domkirka bedre. Der sang og spilte Sigrun Tara Øverland lyre mens Eirik Dørsdal blåste stille på trompet med og uten lokk. Duoen kaller seg Picidae. Og faktisk satt sytti andektige mennesker og lyttet til renessanse-vuggesangen for voksne.Stemningen ble ikke noe mindre elektrisk da det akustiske bandet Goldlog overtok Domkirke-underholdningen etterpå.Da gikk kulturnatta mot slutten, og i rådhusfoajeen holdt James Band på å sette fyr på hele bygningen med en dyptpløyende rockejam.I mørket over torvet skimtes det stadig mer fornøyde gliset til Louis Holbrook på god avstand.- Har det vært mye folk der du har vært? Så fett!