Lars Hoen Foto: Lars Hoen

KRISTIANSAND: Publikum ble møtt av streikende musikere i utenfor Domkirken da De 35. Internasjonale Kirkefestpill ble åpnet i går kveld.

Musikerne i Kristiansand Symfoniorkester ble nemlig tatt ut i streik fra i går, og det har resultert i at en viktig del av kirkefestpillprogrammet måtte avlyses. I går kveld skulle musikerne i symfoniorkesteret ha spilt under konsertversjonen av Peer Gynt i Arendal, og samme forestilling skulle ha vært gjentatt to kvelder i Kristiansand.

På Markens

Men allerede på formiddagen i går var musikerne i aksjon på Markens, der de både spilte og delte ut løpesedler hvor de begrunnet sine lønnskrav. De har etter 10 års praksis og med minst seks års høyere utdanning en topplønn på 340.450 i året. Til sammenligning har musikklærere med lektorkompetanse minst 406.000. Foreløpig lider de ingen materiell nød, siden fagforbundet sørger for at de får utbetalt nettolønnen under streiken.

— Og vi har stort sett bare fått hyggelige kommentarer fra publikum, sa tillitsvalgt Ellen Fjørtoft til Fædrelandsvennen utenfor Domkirken. En annen gruppe av de streikende var på plass utenfor Arendal kulturhus der de skulle ha spilt i går kveld.

Menneskerettigheter

Inne i Domkirken var det Petter Eide, generalsekretær i Amnesty International, som åpnet festspillene. Kveldens musikalske program var i sin helhet tilegnet samvittighetsfanger over hele verden og til alle tider.

— Musikk og menneskerettigheter er knyttet til hverandre, sa han og henviste blant annet til visebølgen på 1960- og 70-tallet med kravene om frihet og protest mot undertrykkelse. Til og med Pink Floyds «We don't need no education» fikk en stor betydning i Sør-Afrika, der den ble forbudt fordi sørafrikanske skolebarn brukte sangen til å protestere mot et urettferdig skolesystem. Videre trakk Eide fram U2 som nylig presenterte menneskerettighetene på storskjerm under en konsert på stadion i Santiago i Chile, samme sted hvor overgrep fant sted tidligere.

Tortur

Samtidig minnet Eide om hvordan musikk kan benyttes av overgriperen, eksempelvis krigstrommer og nazistenes marsjer. Høy rockemusikk brukes i dag som tortur på Guantanamobasen på Cuba.

— Hvis vi lar overgriperen fortsette uten å bli sett, så fortsetter han, sa Eide til slutt og fastslo at terror er noe av det mest forferdelige som finnes. Men man bekjemper ikke en demon ved selv å oppføre seg som en demon.

Og med disse ordene var stemningen slått an foran kveldens musikalske program.