ARENDAL: The Prodigy er kjent for sine energiske sceneshow, og torsdag fikk de et stappfullt amfi til å danse hemningsløst til knallharde tekno-beats. Til tider var det til og med mosh-pit-liknende tilstander på grusplassen foran scenen.

— Live-showet vårt dreier seg om eskapisme. Vi er et party-band, og målet vårt er å røske opp i hodene til folk, sa Liam Howlett da fvn.no møtte bandet før konserten.

Howlett grunnla The Prodigy i 1990, og gruppa etablerte seg raskt i undergrunnscenen i det britiske rave-miljøet. Sammen med artister som blant annet The Chemical Brothers og Fatboy Slim var The Prodigy sentrale i dance- og teknobølgen som vokste frem på 90-tallet. I 1996 var gruppa en av hovedattraksjonene på Hyperstate i Oslo.

- Rave-scenen er død

Ifølge de tre medlemmene er det lite som har endret seg siden 90-tallet, selv om de anser rave-scenen for å være død og begravet.

— Den britiske rave-scenen, slik den opprinnelig var, døde i 1993. Men for The Prodigy er det ingenting som har endret seg. Vi har fremdeles den samme lidenskapen for musikken som vi alltid har hatt, sier Howlett.

Det kommersielle gjennombruddet kom i 1994, med andrealbumet ”Music for the Jiltet Generation”. Plata inneholdt blant annet hit-låtene ”Poison” og ”Voodoo People”, som begge ble spilt under konserten på Hovefestivalens siste dag.

Fordømmer ikke narkotika

Gruppa ble til etter at Howlett møtte vokalist og danser Keith Flint gjennom rave-miljøet i England. Rave-festene fikk raskt rykte på seg for å bestå av omfattende narkotikamisbruk, og Howlett legger ikke skjul på at det ble festet hardt.

— Hele rave-scenen var basert på dop. Jeg og Keith gikk mye ut på klubbene og tok ecstasy og andre ting, sier Howlett, mens Flint nikker bekreftende.

— Jeg har tatt haugevis med narkotika, sier Flint.

— For meg handlet det mest om musikken, kommenterer Maxim Reality.

— Hva slags holding har dere til narkotika nå?

— Vi verken anbefaler eller fordømmer dopbruk, svarer Howlett, som mener musikk og narkotika har gått hånd i hånd siden Mozarts tid.

— De store komponistene var jo høye på opium. Det er bare slik det er, sier Howlett.

PARTY: The Prodigy sørget for en festfylt avslutning på Hovefestivalen. F.v. Maxim Reality, Liam Howlett og Keith Flint. (Foto: Tor-Arne Njaamo) Foto: Tor-Arne Njaamo