— Det blir dans, skuespill, latter og gråt. Dette er definitivt noe publikum i Kristiansand ikke har sett sammen med et symfoniorkester før, sier Aleksey Igudesman til Fædrelandsvennen.

Han utgjør sammen med Hyung-ki Joo duoen Igudesman & Joo. Med sine elleville show der de kombinerer klassisk musikk med populærkultur har de blitt av en sensasjon, både på youtube og på den klassiske scenen.

Så folk sovne

Torsdag spiller de sammen med Kristiansand symfoniorkester. Under prøvene onsdag ble orkesteret forberedt på hva som skulle komme.

— Dersom dere vil gjøre noe sprøtt, er det nå dere har sjansen, fikk musikerne beskjed om.

Og sprøtt blir det, skal vi tro Aleksey Igudesmann.

— Noe av det gøyeste i en forestilling er når noe går galt. Ofte ser man folk sove under vanlige, klassiske konserter. Og det er jo fint at det er så stille og rolig at de kan slappe av, men en konsertsal skal inspirere mennesker, og gi dem styrke og energi. Når noe går galt våkner folk og begynner å lytte. Så vi begynte å planlegge at noe skulle gå galt i forestillingene våre. Og når det er mange mennesker på scenen er det mye som kan gå galt.

Se en av Igudesman og Joos egne Youtube-filmer her:

Slapstick

Under torsdagens konsert byr duoen både på «piano karate» og «baroque wrestling». Det må nesten forklares litt nærmere.

— «Baroque wrestling» er en sketsj der Vivaldi «the Italian stallion» konkurrerer med Johan Sebastian Bach. Musikken er basert på «Gonna Fly Now» fra Rocky der vi annonserer de to konkurrentene. Musikkelskere vil legge merke til at vi har blandet inn Vivaldi og Bach. På et annet nivå vil barn bare synes det er gøy at vi har på parykk og gjør en Matrix-lignende slapstick-slåsskamp. Her bør det være noe alle kan like. Vi jobber alltid veldig seriøst med musikken selv om det er mye show, forteller Igudesmann.

Han møtte makker Hyung-ki Joo da de som barn begge gikk på Yehudi Menuhin School i London. Som voksne etablerte de et eget show som har hatt en enorm suksess. Navnet «Big Symphonic Nightmare» spiller på Mozarts populære «Little Night Music».

— For konservativt

- Var dere forberedt på suksessen?

— Folk spør om vi lagde disse showene bare for å bli populære. Svaret er nei, og vi forventet nødvendigvis ikke en slik suksess. Da vi møttes på Yehudi Menuhin School var vi begge lidenskapelig opptatte av musikk, teater og humor. Men vi følte at vanlige konserter ble for stive og konservative i presentasjonen. Vi mente det burde være mer kreativt. Da vi var tenåringer begynte vi å gjøre sprø forestillinger sammen, og kom etter hvert fram til vår egen form. Vi visste ikke at det skulle bli en så stor suksess, men vi er veldig glade for det. For nå ser vi at flere myker opp måten de presenterer klassisk musikk på, sier Aleksey Igudesman.

Programdirektør for KSO, Hans Bodin, ser fram til torsdagens konsert:

— De spiller på det høyeste internasjonale nivå, og de kombinerer det med humor. De reiser verden rundt og spiller sammen med de største stjernene. Det er veldig gøy at de kommer hit til Kristiansand!