I mars brukte Madonnas manager Guy Oseary Twitter til å be fansen om å foreslå sanger til et kommende samlealbum med superstjernen. «Jobber med Madonnas greatest hits-plate. Noen spor du synes MÅ være med?», var meldingen han sendte ut, og svarene fra fansen lot ikke vente på seg. En av artistene som har hatt mest hell med tvitringen den siste tiden er den britiske artisten Lily Allen. Via sin profil på Twitter har hun jevnlig hatt det morsomt med å lage skattejakter for fansen.

Billetter

Hun har flere ganger sendt ut kryptiske meldinger som «the next set of tickets are atttached to the post at the front of this station that services ghosts» eller «this thing is huge and also round, at the base your prize can be found». Ifølge den britiske avisen Metro forsvinner billettene få minutter etter at Allen har lagt ut hintene. Allen forteller at en person fant billettene i San Diego på under et minutt.

– Det var bokstavelig talt snakk om 40 sekunder fra jeg tvitret. En type gikk på gaten med iPhonen sin, kikket opp, så meg og sa: «når skrev du dette?» og jeg svarte «30 sekunder siden». Det er utrolig. Det er virkelig morsomt, forteller stjernen.

Flere

Allen er imidlertid ikke alene om å dele ut konsertbilletter via Twitter. Pete Wentz i Fall Out Boy har flere ganger delt ut både billetter og backstagepass via sin profil. TV-stjernen Ellen DeGeneres gjør det samme. Hun gir imidlertid fansen litt større utfordringer: «The first 6 people to show up at the bus stop on Olive btwn Kenwood & Maple get tickets to my show...but you must be dressed as a superhero ». Et par timer senere hadde det allerede dukket opp en fan kledd ut som Superman og en forkledd som Dr. Manhattan.

Sanger

The Streets, også kjent som Mike Skinner, tok det hele et skritt lenger og publiserte like godt direktelenker til nye sanger fra sin Twitter-profil. Han oppsummerte det slik: «I am going to tweet 3 new songs this week. I can't be bothered with all this trying to sell you music. It wastes valuable time».

Utskjelling

Andre stjerner har brukt mikrobloggetjenesten på helt andre måter. Ashton Kutcher skapte overskrifter da han snikfotograferte kona Demi Moore for så å publisere bildet å Twitter. Kutcher jobber også intenst med å få en million personer til å følge profilen hans før nyhetskanalen CNN greier det samme.

Denne journalisten kan følges på twitter.com/Berekvam