— Det er viktig at dette blir stedsspesifikt for Torridal. Vi har en definert målgruppe, og det er barn. Det er et ønske om at kunsten skal innby til aktivitet, samtidig som det ikke blir et rent lekeapparat, sier Erlend H. Larsen.

Han er kunstnerisk konsulent i kunstutvalget ved Torridal skole, formidlet gjennom Agder Kunstsenter. Neste år skal en ny skolebygning for barnetrinnet stå ferdig. Skolegården skal utsmykkes for 566.000 kroner.

- Vanskelig

Gjennom Kunst i Offentlige Rom (KORO) avsettes rundt 1,5 prosent av byggesummen av nye offentlige bygg til kunst. Ved Torridal skole er denne summen 376.000 kroner. I tillegg kan det søkes om ekstra midler.

Vi har vært opptatte av å bevare historien på Torridal, og forholdet til elva. I år mottok KORO 26 søknader til kunstordning for kommunale og fylkeskommunale anlegg (KOM-ordningen). I vår har midlene spesielt gått til kommuners arbeid med stedsutvikling. Torridal skole ble derfor bevilget 190.000 kroner.

— Det er mange søkere og det er vanskelig å nå gjennom. Torridal skole fikk bevilget midler fordi prosjektlederen virket dyktig, og det var formulert en god søknad. Det er veldig positivt at prosjektet er forankret i lokalmiljøet og lokal historie, opplyser kurator Nora Ceciliedatter Nerdrum ved KORO.

Fornøyd rektor

— Dette var en gledelig melding å få før helga. Det betyr at vi får en utvidelse av utsmykningen, sier rektor Anita Ingebrigtsen ved Torridal skole til Fædrelandsvennen.

Hva slags kunst er det dere ønsker dere? - Vi har vært opptatte av å bevare historien på Torridal, og forholdet til elva. Vi vil at kunsten skal være synlig når du kommer til skolen, og at det skal være brukskunst som stimulerer til aktivitet. Vi vil gjerne bruke en regional kunstner.

Med røtter i elva

Prosjektet har fått arbeidstittelen «Med røtter i elva» på grunn av Torridals nærhet til Otra. Det er meningen at prosjektet skal aktualisere elvas betydning for Torridals historie og tradisjon. Kunstutvalget har satt en rekke kriterier for utsmykningen, blant annet:

  • Kunsten ved Torridal skole skal være universell, men samtidig stedsspesifikk.

  • Prosjektet bør og kan komme hele Torridal til gode, men skal ha skolens elever som hovedfokus.

  • Det er ønskelig at kunsten innbyr til deltakelse, lek og utforskning.

  • Prosjektet plasseres slik at det går i dialog med det planlagte lekeområdet, men også med god synlighet og tilknytning til skolens inngangsparti.

  • Selv om vann er et grunnleggende element i prosjektet er det ikke automatisk slik at selve vannet inngår i det endelige uttrykket. Det er ikke ønsket en tradisjonell fontene.

Kunstutvalget har vurdert 5-6 regionale kunstnere, og vil invitere to av dem til å lage forlag til utsmykning.

— I løpet av august håper vi at vi har fått valgt ut et prosjekt. Alt skal være ferdig i mai 2016, informerer Erlend H. Larsen.