KRISTIANSAND: Torsdag åpner han utstilling på Fotohuset i Kristiansand. Det var da Fotohusets Sidsel Jørgensen så bildene til den italienskættede brasilianeren i New York, at hun bestemte seg for å prøve å få Petrella til Norge. Som følge av dette, kan du nå se en rekke av hans analoge sort/hvitt-bilder fra Amazonas i Kristiansand. I tillegg vil fotografen selv holde en workshop i forbindelse med utstillingen i helgen.

— Det vil i hovedsak handle om sted og identitet, og det er fremdeles et par ledige plasser om folk er interessert, forteller Sidsel Jørgensen.

fotoutstilling på fotohusetFOTO: KJARTAN BJELLAND Foto: Kjartan Bjelland

Fra Gisele til Amazonas

Petrella jobbet frem til 2001 som motefotograf i New York, hvor han blant annet fotograferte langbeinte skjønnheter som Gisele Bundchen. Men så forlot han fashionindustrien og supermodellene og vendte tilbake til Brasil hvor han, ved hjelp av tilfeldigheter, havnet midt inne i de dype skogene av Amazonas. Her fant han store grupper mennesker som lever et liv i pakt med naturen, langt borte fra den vestlige verdens industrisamfunn. Med et analogt

Rolleiflex-kamera fra 50-tallet har han dokumentert deres virkelighet i over ti år.

fotoutstilling på fotohuset Foto: Rodrigo Petrella

— Disse menneskene er like fremmede for meg som de er for dere i Norge, og det var noe av hensikten med å reise dit. Jeg ville plassere meg selv et sted hvor jeg var helt ukjent. Arbeidet i Amazonas har gitt meg sterke møter med min egen uvitenhet i forhold til min forståelse av verden, min kunnskap om kultur, om natur og om historie. I den brasilianske delen av Amazonas finnes over 400 forskjellige grupper, som snakker minst 120 forskjellige språk. På tross av ulikhetene lever de side om side uten å krige, forteller Petrella.

fotoutstilling på fotohuset Foto: Rodrigo Petrella

Tett på

Han sier at han har gått fra å jobbe journalistisk med fotografiene, til nå å gå mer i dybden og ha mer interaksjon med menneskene.

— Jeg må være en kameleon når jeg er sammen med disse menneskene. Jeg må tilpasse meg dem og deres virkelighet. Samtidig gjør det at jeg bruker et gammelt Rolleiflex-kamera uten zoom eller muligheter til å skifte objektiver, at jeg må veldig tett på dem for å fange motivene. Erfaringene har gjort at jeg har forandret meg til å bli en fotograf med et personlig synspunkt, sier han.

fotoutstilling på fotohuset Foto: Rodrigo Petrella