Stakittgjerdet er en vesentlig ingrediens i bildet av sol-og-sommer-Sørlandet. Og bak stakittgjerdet finner vi sørlendingen, denne saktmodige, underfundige og fåmælte fyren som sitter der og smiler og nikker og drikker kaffe, og serverer lune replikker om været til den som går forbi. Ellers får han i grunnen ikke gjort noe særlig, bortsett fra altså denne stakittmalingen sånn innimellom. — La oss ta vare på sørlendingen slik han er, lød konklusjonen etter Tore Skoglunds myte-program om sørlendingene på NRK 1 i går kveld. Et riktig sjarmerende og underholdende program var det, der ikke minst de tre sørlendingene i panelet fikk vise at sørlendingene er i besittelse av en ganske god porsjon selvironi. Programmet ble så koselig , ja, nesten fromt i all sin ufarlighet, at selv sørlendinger kunne hygge seg med det mens vi småflirte litt av oss selv. Ikke var det mye banning heller, og det bør det heller ikke være i et program om sørlendinger. Vi li'er nemlig ikke den slags.Mytene ble presentert etter tur, tålmodigheda, underfundigheda, aggresjonshemminga, de falske smilene, dobbeltmoralen og tafattheten, uttrykksvegringen og noe de kalte «blaudfisker» hvorpå Anne Ma Usterud kvikt repliserte at det måtte da være mye bedre enn tørrfisker. Hun har selvsagt helt rett.Andreas Hompland mente å se det hele sånn litt fra sidelinjen, eller bakfra - fra Indre Agder - og var nok den i programmet som sterkest hevdet mytenes stadige gyldighet. Vår lille rundspørring ovenfor avslører at det er en utbredt oppfatning at de gamle og seiglivede mytene om sørlendingene har utspilt sin rolle. Og lever de fremdeles på en eller annen måte, må det være en oppgave å sørge for å få restene gravlagt så fort som mulig. Og så må vi, om vi skal lytte til Tine Sundtoft, slutte å falle for fristelsen til å bruke mytene når det passer oss.Rundspørringen stemmer vel med den oppfatning de fleste av oss har. Den tid er forbi da vi syntes myte-beskrivelsen av sørlendingen hadde noe for seg, enn si svarte til virkeligheten. Likevel er det mange som ser ut til å aldri bli ferdige med nettopp disse mytene. Noen finnes blant sørlendingene selv, men de fleste som vedlikeholder mytene sokner nok heller til en del mediebedrifter i hovedstaden, nærmere bestemt Akersgata. Og nå altså også Marienlyst. Det er selvsagt helt legitimt å lage underholdning med gamle myter, enten de nå er om sørlendinger, nordlendinger eller bergensere. Men så lenge mytene omtales, relanseres og altså holdes ved like, ja, så lenge vil de hefte ved landsdelen og dens innbyggere. Hvor ofte ser vi ikke strøket vårt omtalt som bibelbeltet, for eksempel, eller vi opplever koblinger mellom negative statistiske opplysninger og den sørlandske tålmodigheda. Det er vår mentalitets skyld at vi ikke har fått en bedre E 18 gjennom landsdelen. Og det er vår mentalitets skyld at vi bruker så mange nervepiller i området. Bekreftelser på mytene finner vi i litteraturen, særlig den litteraturen som begynner å eldes. Av og til dukker de samme mytene opp i moderne litteratur, og slik holdes de ved like ikke bare i media men også i kunsten. Det ville ikke spilt noen rolle, forresten, hvis ikke det var fordi de samme mytene også holdes liv i av noen sørlendinger. For de finnes jo iblant, de som virkelig er slik mytene vil ha det til. Men det kan de vel ikke noe for. Dessuten må det være plass også til disse i vårt moderne mangfold. Noen få av mytene representerer faktisk også positive verdier. Og noen av de som er sånn er innflyttere.Tilbake sitter vi, etter myteprogrammet i fjernsyn, og konstaterer at mytene nok fins, men de betyr ikke noe lenger. Så da kan vi jo heller konsentrere oss om stakittgjerdet og sørge for å ha fasaden i orden til sommeren.