KRISTIANSAND: — Jeg er ansatt som prosjektutvikler. Arbeidsgiveren min er organisasjonen som eier denne festivalen, Norsk folkemusikk- og danselag. Festivalen heter Árinn - samme navn som du har i «åre-stue», altså ildsted, arnested - den skal være et «ildsted» for folkemusikken. Første gang den går av stabelen er på sensommeren i dagene 30. august til 3. september - både i Valle i Setesdal og i Kristiansand, forteller Øyvind Nyvoll (36).Den nye folkemusikkmannen i Kristiansand er ikke sprunget ut av et tradisjonsrikt folkemusikkmiljø. Han er siddis-gutt fra Stavanger med bakgrunn fra både klassisk og samtidsmusikk, jazz og rock. - Men jeg hadde ikke knyttet meg til dette dersom ikke det engasjerte meg, sier han. I voksen alder har han en svært allsidig erfaring innenfor kulturadministrasjon. Han er utdannet gitarist fra Norges Musikkhøgskole, har tatt kulturadministrasjon ved Høgskolen i Bø i Telemark og har vært produsent i Musikk i Troms og daglig leder for samtidsmusikkensemblet Ernst i Oslo.Han er tobarns-pappa og gift med Marion Walker som spiller obo i Kristiansand Symfoniorkester. En periode jobbet hun i Malaysian Philharmonic Orchestra, og da var han hjemmeværende pappa samme sted.Men nå stortrives både han og familien her i Kristiansand. Årskort i dyreparken er allerede ervervet. - Jeg begynte i jobben 1. september, og i full jobb fra 1. januar. Jeg har rukket å bli veldig glad i byen, sier han. En annerledes festival

— Hvorfor skal det bygges opp en ny folkemusikkfestival i Kristiansand? Har vi ikke nok slike festivaler i landet?- Denne festivalen skal være helt annerledes enn de andre. Her er det den akustiske tradisjonsmusikken som står i sentrum, og dermed altså det intime og solistiske. Her blir det ingen band, og ikke mer høyttalere enn det absolutt nødvendige for å nå frem til et forhåpentligvis stort publikum. Her blir ingen komp-grupper. Målet er å lage et rom for de tradisjonelle uttrykken i de små former. Dette mangler i festival-Norge i dag. Norsk folkemusikk- og danselag står for dette, og vi skal lage en fin ramme om det. Jeg sier ikke at denne festivalen er riktigere eller viktigere enn de andre, men den blir annerledes, forklarer han. Nordisk preg

Kristiansandsdelen av festivalen skal foregå på Festningen. I Setesdal ligger det an til at den gamle Bykle kirke blir et konsertsted, intimt og smått i seg selv. - Samtidig får festivalen et nordisk preg, særlig gjennom den nordisk-internasjonale konferansen vi skal ha om rettighetsspørsmålet knyttet til tradisjonsbærere. Rettighetsorganisasjonen TONO ser på dette som så viktig at de vil innstifte en ny Edvard-pris som skal deles ut under en konsert i løpet av Árinn-festivalen, forteller han.På Festningen vil det bli tre arenaer. Det blir ute-servering med billig og god mat fra lokale leverandører og det blir ute-konserter. Det blir konserter i både første og andre etasje innendørs. Festningen

— Vi ønsker å gjøre Festingen til et sted en kan ha det hyggelig i disse dagene. Det blir dans hver kveld til toner fra Knut Heddis Minne, og med ulike danselag som medhjelpere på dansegulvet. Fem unge musikere er utfordret til å skrive nye slåtter, og det blir arrangementer om folkemusikk etter mønster av Bokbadet, med Gro Holm som leder. Anne Tone Hageland er i ferd med å skape en forestilling rettet mot barn, slik at Festningen blir et familiested i disse dagene, sier Øyvind Nyvoll.