p>KRISTIANSAND: Gjennom en etter hvert lang tjenestetid ved musikkonservatoriet i Kristiansand har de to utviklet et samarbeid på en rekke plan, og det mest synlige for folk utenfor konservatoriemiljøet er deres felles pianistiske virksomhet. Med firhendig klavermusikk har de gledet mange og høstet heder og ære både innenlands og utenlands, nå sist på en turné i USA. Tirsdag kveld var det hjemmepublikums anledning til å oppleve turnéprogrammet. I regi av Musikkens Venner og Høgskolen i Agder gav de to en konsert i Musikkens Hus som best kan betegnes som en absolutt hjemmeseier. De to har for vane at når de først eksponerer seg offentlig, så gjør de det på en så gjennomarbeidet måte at den som lytter kan hengi seg til gleden ved å vite at her er alt i trygge hender. Når det da faktisk er fire hender, så blir gleden desto større. De to åpner nemlig for et repertoar av konsertmusikk, som ikke er blant det mest spilte. Riktig nok avsluttet de konserten med Griegs fire Norske danser op. 35, der den andre er den aller mest kjente («Norge rundt»), de tre øvrige velkjente for alle som har drevet litt med pianomusikk i alle fall. Særlig nr. 4 er et fyrverkeri av oppfinnsomhet slik vi kjenner Grieg på sitt beste, og Trædal og Juva serverer disse dansene med overlegen sikkerhet, suveren beherskelse og musikalsk overskudd. To større stykker av Shubert, hans Fantasi i f-moll op. 103 og Variasjoner over et tema i Ass-dur, op. 35 fikk hver for seg solide fremførelser. Det første er uhyre krevende, men fikk en fin oppbygning der den svære avslutningsdelen ble meislet monumentalt. I variasjonsverket (1824) fikk de ulike leddene en markant utforming, der kontrasterende stemninger skapte gripende virkninger. Særlig moll-partiet med sine allusjoner til andresatsen i Beethovens syvende symfoni ble strålende vakkert. Brahms Ungarske danser, bind 2, (egentlig bind 3 pluss et par til?) ble introdusert som 1850-tallets popumusikk av Trygve Trædal. Festmusikk er det i alle fall, basert på sigøynermelodier som man den gang trodde var ungarsk folkemusikk. Særlig med tanke på henvisningen til at Brahms selv improviserte disse stykkene i utgangspunktet, kunne jeg nok ønsket meg litt mer løssluppenhet i tolkningen. Enda mer da de to demonstrerte all ønskelig løssluppenhet i ekstranummeret, Nils Henrik Asheims variasjonsrekke over Mikkel Rev. Oppsummerende er det nærliggende å slutte med et ønske: Ikke la det bli lenge til neste gang Den Norske Klaverduo slipper til på konsertpodiet i Kristiansand.KONSERT: Duo-pianistene Tellef Juva og Trygve TrædalSigurd Lie-salen i Musikkens Hus i Kristiansand, tirsdag kveld. På programmet: Musikk for firhendig klaver av Schubert, Brahms og Grieg.